ANA SAYFA

 

AMEL:

 

İŞ,  İbâdet.

 

Amel-i Kalîl:

 

Namaz kılarken bir rükünde bir uzuvla yapılan ve namazdan sayılmayan bir veya iki hareket.

Namazda amel-i kalîl mekrûhtur. Zararlı haşerâtı namazda iken amel-i kalîl ile öldürmek câiz, ısırmayanı tutmak ve öldürmek mekrûhtur. (İbn-i Âbidîn) -açıklama Hanefilere göredir.-

 

Amel-i Kesîr:

 

Namaz kılarken, bir rükünde namazdan sayılmayan ve bir uzuvla ardı ardına yapılan üç veya iki elin bir hareketi.

 

Amel-i kesîr namazı bozar. (Alâüddîn Haskefî)

 

İmâm, amel-i kesîr olacak kadar teğannî ederse, yâni sesi boğazında tekrarlayıp, türlü sesler çıkarırsa, yâhut üç harften fazla ilâve ederse namazı bozulur. (İbn-i Âbidîn)  -açıklama Hanefilere göredir.-

 

Namaz da önünden geçen ile mukatele yapmak, (yani onu engellemek için kıbleden dönmeden dövüşmek), birkaç adım atmak, bazı hallerde örneğin burnu kanayınca yada abdesti bozulunca gidip abdest alıp yada temizlenip kaldığı yerden namaz’a devam etmek (bina etmek)  üzerine çıkan çocuğu kenara koymak dizine omzuna oturtmak zehirli hayvan öldürmek ve bazı hareketler hadislerle sabit olup bu konulardaki hadislere ve mezhep görüşlerine bakmak faydalı olur.

 

İmam Ahmed bin Hanbel, kişi’nin namazda olduğu dışarıdan anlaşılıyorsa namaz bozulmamıştır, demektedir.