NEVEVİ
MİN HAC / ZEKAT
FITR ZEKATI / SADAKASI
En zahir
kavle göre fıtır zekâtı, bayram gecesinin ilk
vaktinde (güneşin batması anında) vacib olur. Güneş
battıktan sonra ölen kimsenin fitresi verilmelidir. Fakat güneş battıktan sonra
doğan çocuk için fitre verilmez .
Fitreyi
bayram namazından önce vermek sünnettir. Bayram gününden sonra vermek ise
haramdır.
Kafire fitre vacib değildir. En sahih kavle göre kafirin,
geçiminden sorumlu olduğu müslüman kölesinin ve müslüman akrabasının fitresini vermesi kendisine vacibtir. Köleye de fitre vacib
değildir. Mukâteb köle hakkında bir vecih vardır: Mukâteb kölenin kendisinin ve zevcesinin fitresini vermesi vacibtir. Bir kısmı hür olan bir kölenin hür kısmının
fitresini vermesi vacibtir.
Fakir
olan kimseye fitre vacib değildir. Bayram günü ve
gecesinde hem kendisine hem de nafakasından sorumlu olduğu kimselere yetecek
nafakadan fazla bir mala sahip olmayan kimse fakir sayılır. En sahih kavle göre
fıtır zekâtım veren kimsenin, mesken ve muhtaç olduğu
hizmetçisinin dışında fazla bir mala sahip olması şarttır.
Kendi
fitresini vermekle yükümlü olan kimse, kendisine nafakası vacib
olan (karısı, babası, annesi... gibi) kişilerin de
fitresini vermekle yükümlüdür. Ancak müslüman olan
kimse kafir olan kölesinin, yakınlarının ve karısının
fitresini vermekle yükümlü olmaz. Köleye zevcesinin fitresi, çocuğa da üvey
annesinin fitresi vacib değildir. Çocuk hakkında bir
vecih vardır. (Yani üvey annesinin fitresini vermesi vacibtir.)
Hür olan
kadının kocası fakir veya köle ise, onun fitresini vermesi ezher
görüşe göre lazımdır. Keza cariyenin fitresinin de efendisi tarafından
verilmesi lazımdır. Ben diyorum ki, en sahih kavle ve İmamın kesin görüşüne
göre, hür olan kadının fakir veya köle olan kocasının fitresini vermesi lazım
değildir. Allah daha iyi bilir.
Mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre, haberi kesilen
kölenin fitresini hemen vermek vacibtir. Zayıf kavle
göre, fitresini döndüğü zaman vermek vacibtir. Bir
kavle göre ise fitresini vermek gerekmez.
En sahih
kavle göre fitrenin bir kısmına malik olan kişinin, önce kendi fitresini
vermesi gerekir. Birkaç fitreye malik olan kimsenin ise; önce kendi fitresini,
sonra zevcesinin, sonra küçük çocuklarının, sonra anne ve babasının ve daha
sonra büyük çocuklarının fitresini vermesi lazımdır.
Fitre bir
sa'dır. Bir sa' (693) tam
(1/3) dirhemdir. Ben diyorum ki, ekinlerin zekâtı bölümünde geçtiği gibi, en
sahih kavle göre bir sa' (685) tam (5/7) dirhemdir.
Allah daha iyi bilir.
Fitre
yaşam için gerekli olan gıda maddesinden verilir. Keza en zahir kavle göre keş peynirinden de vermek caizdir. Fitreyi beldenin gıda
maddesinden vermek vacibtir. Zayıf kavle göre kişi,
fitresini kullandığı gıda maddesinden verir. Bir başka zayıf kavle göre ise, dilediği
gıda maddesinden verir.
Değersiz
gıdanın yerine daha değerli olanı vermek caizdir. Fakat bunun aksini yapmak
caiz değildir. Bir veçhe göre, gıda maddesinin değerli ve değersiz olanı
kıymetine göre takdir edilir. En sahih kavle göre fitre, azık olarak en çok
kullanılan maddeye göre takdir edilir. Buğday, hurma ve pirinçten iyidir. En
sahih kavle göre arpa, hurma ve kuru üzümden iyidir. Hurma da kuru üzümden
iyidir. Kişi kendi fitresini kullandığı gıda maddesinden, yakınlarının
fitresini ise daha iyi olanından verebilir.
Fitrenin
yarısını bir cinsten yarısını da başka bir cinsten vermek caiz değildir.
Beldede
birkaç gıda maddesi olur da genelde kullanılan biri olmazsa, kişi dilediği
gıdadan fitresini verir. Gıda maddesinin en faziletlisi en kıymetli olanıdır.
Kişinin
kölesi bir başka beldede olursa, en sahih kavle göre fitresi o beldenin gıda
maddesine göre dikkate alınır.
Ben diyorum
ki; fitreyi sağlam (kırılmamış) hububattan vermek vacibtir.
Bir kimse zengin çocuğunun fitresini onun malından verirse bu caizdir. Bunun
hükmü, kendi malından fitresinin verilmesi için başkasına izin veren kimsenin
hükmü gibidir. Yalnız erginlik çağında olan çocuğun izni olmadan onun
fitresini vermek caiz değildir.
Biri
zengin diğeri fakir iki kişi bir kölede ortak iseler zengin olan payına düşen
kısım için yarım fitre vermesi lazımdır. Her iki ortak zengin olur da
beldelerindeki fitre cinsi ayrı ayrı olursa en sahih
kavle göre, her birinin kendi beldesinin fitresi cinsinden yarım fitre vermesi
lazımdır. Allah daha iyi bilir.