BAKARA ile AL-İ İMRAN SURELERİNİN FAZİLETLERİ |
2156- Ebu Umame el-Bahili'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kur'an'ı okuyun! Zira o, kıyamet gününde onu okuyanlara şefaatçi
olacaktır' Işık saçan surelerden olan Bakara ile Al-i imran surelerini okuyun.
Zira onlar kıyamet gününde iki bulut veya iki gölgelik veya tüylü iki kuş
sürüsü gibi kendilerini okuyanların (üzerinde durup) lehine şahitlik
edeceklerdir. Bakara Suresi'ni okuyun, zira onu okumak bereket, onu bırakmak
ise mahrumiyettir. Sihirbazlar dahi onun karşısında duramazlar!"
Müslim, Hasan b. Ali
el-Hulvani kanalıyla Ebu Tevbe Rabi' b. Nafi'den rivayet etti. - Müslim,
salatü'l-müsafirin (252).
2157- Nevvas b. Sem'an
der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet günü, Kur'an
ve onunla amel edenler getirilir. Bakara ile Ali-imran sureleri de önlerine
geçer" buyurduğunu işittim. Sonrasında Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bu durumu üç şeyle örnekledi ki aklımdan hala çıkmaz: "Bu iki sure
aralarında sur bulunan siyah iki bulut veya koyu iki gölge veya iki kuş sürüsü
gibi gelir ve kendilerini okuyan kişi için mücadele verirler. "
Başka bir kanalla bu
hadisin aynısı rivayet olunmuştur Ancak: "Nevvas b. Sem'an el-Kilabi'nin
şöyle dediğini işittim" ifadesi geçer. Yine: "Aralarından ışık sızacak
şekilde ... veya iki kuş topluluğu ... " lafızlarını kullanır.
Müslim, İshak b.
Mansur'dan rivayet etti.
Tahric: Müslim,
salatu'l-müsafirın (253).
2158- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her şeyin bir
zirvesi vardır. Kur'an'ın zirvesi de Bakara Suresi'dir" buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Tirmizi 5/157 (2878).
2159- Abdullah b. Mes'üd
der ki: "Her şeyin bir zirvesi vardır. Kur'an'ın zirvesi de Bakara
Süresi'dir. Şeytan bir evde Bakara Süresi'nin okunduğunu işittiği zaman o evden
çıkar."
Tahric: İsnadı hasendir.
Hakim, Müstedrek (l/561), Darimi (843), Taberani, M. el-Kebir 9/138 (8644) ve
Cuzekani, el-Ebatil 2/294-295 (706).
2160- Aynısını Abdullah
(b. Mes'üd), Hz. Peygamber'den (Sallallahu aleyhi ve Sellem) rıvayet etmıştır.
Tahric: Hakim'in
hocasının ve onun da hocasının biyografisini bulmuş değilim. Diğer ravileri ise
güvenilirdir.
2161- Sehl b.
Sa'des-Saidi'nin bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: "Her şeyin bir zirvesi vardır. Kur'an'ın zirvesi de
Bakara Suresi'dir. Kişi evinde bu sureyi gündüz vakti okuduğu zaman şeytan üç
gündüz onun evine girmez. Gece vakti okuması halinde de şeytan üç gece onun
evine girmez ...
Tahric: İsnadı leyyindir.
İbn Hibban, Mevarid 427 (ı727), Taberani, M. el-Kebir 6/201 (5864), Ukayli,
ed-Du'afa (2/6), Ebu Nuayın, Ahbaru Esbehan (1/101) ve Zehebi, Mizan (1/631).
2162- İbn Mes'ud'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"içinizden hiç kimsenin Bakara Suresi'ni okumak yerine ayak ayak üstüne
atıp bir şeyler terennüm ettiğini görmeyeyim! Şeytan, içinde Bakara Suresi'nin
okunduğu evden kaçar. En ıssız evler de içinde Allah'ın Kitab'ının okunmadığı
evlerdir. ''
Tahric: Ravileri
güvenilirdir. Nesal, Amelu'l- Yevm ve'l-Leyle (963).
2163- Asım b.
Ebi'n-Necud ise Ebu'l-Ahvas kanalıyla Abdullah'tan şu ifade ile rivayet
etmiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Evlerinizde Bakara Suresi'ni
okuyun. lira şeytan, içinde Bakara Suresi'nin okunduğu eve girmez"
buyurdu.
Tahric: Hakim'in
hocasının biyografisini bulmuş değilim. Diğer ravileri ise güvenilirdir. Hakim,
Müstedrek (1/561).
Seleme b. Kuheyl ise
bunu Ebu'l-Ahvas'tan mevküf olarak rivayet etmıştır. - Darimi, fadail (843),
Hakim, Müstedrek (1/561, 2/260) ve Taberani, M. el-KEbir 9/138 (8643).
2164- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Evlerinizi
(içlerinde Kur'an okumayıp) mezarlara çevirmeyin' Bilin ki şeytan içinde Bakara
Suresi okunan evden kaçar" buyurmuştur.
Müslim, Sahih'de Kuteybe
b. Said'den rivayet etti. - Müslim, salatü'l-müsafirın (212).
2165- Ma'kil b. Yesar'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Bakara Suresi bana
ilk dönemlerde nazil olan vahiylerinden verilmiştir" buyurmuştur.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Hakim, Müstedrek (1/561,2/259).
Useyd b. Hudayr'ın
Kur'an okuması sırasında meleklerin yanına inmesi olayını da daha önce
zikretmiştik. - 1824. hadise bakınız.
2166- Esma binti
Yezid'in bildirdiğine göre Resululiah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Yüce Allah'ın ism-i A'zam'ı: ''Elif lam mım. Allah,
kendisinden başka hiçbir ilah bulunmayandır. Hay'dır, Kayyum'dur''[AI-i İmran
1,2] ayeti ile ''Sizin ilahınız bir tek ilahtır. O'ndan başka ilah yoktur. O
Rahman'dır, Rahim'dir''[Bakara 163] ayetinin içindedir."
Tahric: İsnadında
biyografisini bulamadığım raviler vardır. Tirmizi 5/517 (3478), Ebu Davud 2/168
(1496) ve İbn Mace 2/1267 (3855).
Lafız Ebu Asım'ın
lafzıdır. Mekki b. İbrahim'in rivayeti ise şöyledir: Resululiah'ın (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: "Yüce Allah'ın ism-i A'zam'ı:
''Sizin ilahınız bir tek ilahtır. O'ndan başka ilah yoktur, O Rahman'dır,
Rahım'dir[Bakara 163] ayeti ile: ''Elif lam mım. Allah, kendisinden başka
hiçbir ilah bulunmayandır. Hay'dır, Kayyum'dur ''[Al-i İmran 1,2] ayetinin
içindedir."
2167- Muhammed b. Dav'
(İbnu's-Salsal ed-Delhemes), babası kanalıyla dedesinden bildirir: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bakara Suresi'ni okuyan kişiye cennet
taçlarından bir taç giydirilir" buyurdu.
Tahric: İsnadı zayıftır.
Darimi, fedail (843) ve Mervezi, Kıyamu'l-Leyl (s. 119).
Aynı isnadla
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Evlerinizde Bakara Suresi'ni
okuyun da onları mezarlığa çevirmeyin" buyurduğu rivayet edilmiştir.
Aynı isnadla yine
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğu bildirilir:
"Her namazın ardından Ayetü'l-Kürsi'yi okuyan kişinin cennete girmesi ile
arasında ölmekten başka hiçbir engel kalmaz. Ölünce de cennete girer. ''
Ebu Umara el-Müstemli
sanırım Ahmed b. Zeyd el-Mehdi'dir.
Tahric: Suyuti,
el-Lealiu'I-Masnua (1/231).
Bir sonraki konu için aşağıdaki link’e
tıklayın:
AYETE'L-KÜRSİ'NİN
ZİKR'E TAHSİS EDİLMESİ