İBNÜ’L-ESİR |
2. CİLT İSLAM ÖNCESİ MEKKE... ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi |
İBN MUDAR
Annesi;
Sevde bint Akk'tır. Ana-baba bir kardeşi; İyad'dır. Rebia ve Enmar isminde Baba
bir iki kardeşleri daha vardı. Bunların anneleri ise Cürhüm'den Cedale bint
Valan'dır.
Anlatıldığına
göre, Nizar bin Maadd'ın ölümü yaklaşınca, çocuklarına vasiyette bulunup onlara
şöyle demiş: "Çocuklarım, kırmızı renkli deriden yapılmış olan şu çadırım ve
benzeri diğer mallarım, Mudar'ın; -bunun üzerine ona Mudar el-Hamra adı
verildi- şu siyah kıl çadır ve benzeri diğer mallarım, Rebia'nın, şu ayakları
siyah beyaz olan koyunlar da İyad'ındır." Bunun üzerine (İyad), bir çeşit
siyah beyaz renkli ve küçük ayakları olan koyunları aldı. Nizar devamla:
"Şu miktar mallar ve bu divan Enmar'ındır. Onun üzerinde otursun."
Enmar da kendisine isabet eden malları aldı. "Şayet bu konuda her hangi
bir müşkülünüz olursa ve paylaştırmakta anlaşmazlığa düşerseniz, Cürhüm'lü
Efa'yi bulunuz."
Nitekim
aralarında anlaşmazlık düştü. Cürhüm'lü Efa'nın yanına gitmek üzere yola
çıktılar. Yollarında gitmekte iken, Mudar, otlanılmış bir çayırlık görür. Der
ki: "Bu çayırdan otlamış olan devenin kesinlikle bir gözü kördür."
Rebia: "Göğsü aynı zamanda çukurdur." İyad: "Kuyruğu
kesiktir." Enmar: "Ürkmüş kaçmıştır" dedi. Fazla bir yol
almadan, yolda kalmış bir adam görürler. Onlara devesini sorar. Mudar der ki:
"Senin bu devenin bir gözü kör müdür?" Adam: "Öyledir."
der. İyad: "Kuyruğu kesik midir?" diye sorar. Adam: "Evet"
der. Enmar: "Ürküp kaçmış mıydı?" diye sorar, adam ona da:
"Evet" der. Bunun üzerine adam: "Bunlar gerçekten benim devemin
nitelikleridir. Bana onun nerede olduğunu söyleyiniz." Devesini
görmediklerine dair yemin ettiler. Fakat adam onları bırakmayıp şöyle der:
"Benim devemin nitelikleri aynen sizin dediğiniz gibi iken, sizleri nasıl
bırakabilirim?"
Hep
birlikte Necran'a varıncaya kadar gittiler. Orada Cürhüm'lü Efa'yı bulup ona
misafır oldular. Devenin sahibi, ona durumunu anlattı. Cürhüm'lü onlara sorar:
"Peki, görmeden devesinin niteliklerini nasıl söyleyebildiniz?" Mudar
dedi ki: "Ben çayırın bir tarafının otlanmış, bir tarafının dokunulmamış
olduğunu gördüm. Bundan onun bir gözünün kör olduğunu anladım." Rebia:
"Ben
onun ön ayaklarının birisinin sağlam bir şekilde yere basmış olduğunu, ötekinin
ise doğru dürüst iz bırakmamış olduğunu gördüm. Buradan onun göğsünün rahat
olmadığını anladım." dedi. İyad dedi ki: "Onun pisliklerinin bir
tarafta toplanmış olduğunu gördüğüm için, kuyruğunun kesik olduğunu anladım.
Şayet kuyruklu olsaydı, pisliklerini dağıtırdı." Enmar da şöyle dedi:
"Ben onun ürküp kaçmış bir deve olduğunu şundan anladım: Otları sarılmış
yerde otlamış sonra onu bırakıp otu daha yaramaz ve daha az olan bir yerde
gidip otlamış." Cürhüm'lü adama: "Bunlar senin deveni görmemiş. Git
deveni ara." dedi.
Cürhüm'lü
daha sonra onlara kim olduklarını sorar. Ona kim olduklarını bildirirler.
Kendilerine: "Hoş geldiniz" diyerek: "Ben sizlerin bu durumda
olduğunuzu görüyorum, bununla birlikte sizin bana ihtiyacınız söz konusu
olabilir mi?" diye sorduktan sonra onlara yemek getirilmesini ister.
Beraberce yer, içerler. Sonra Mudar şöyle der: "Bugün içtiğimiz şaraptan
güzel şarap içmiş değilim. Ancak bunun meyvesi bir mezar üzerinde
bitmiştir." Rebia der ki: "Bugün yediğim etten daha güzel et yemiş
değilim. Ancak bu hayvan köpek sütüyle beslemniştir." İyad der ki:
"Ben bugün gördüğümüz tepeye tırmanan adam gibi kimse görmedim. Ancak o,
bilinen babasından başka birisinin çocuğudur." Enmar der ki: "Bizim
işimize yarayacak bundan daha faydalı bir söz görmedim."
Cürhüm'lü
söylenen bu sözleri işitince hayrete düştü ve hemen annesinin yanına giderek
durumu sordu. Kadın ona, çok büyük serveti olan birisinin karısı olduğunu, fakat
bunun bir türlü çocuğu olmadığını bu mülkün başkalarına gitmesini istemediği
için, başka birisiyle ilişki kurduğunu ve bunun sonucunda kendisine hamile
kaldığını bildirdi. Saki'ye de şarabın durumunu sordu. Ona şöyle dedi:
"Ben bu şarabı babanın kabri üzerine dikmiş olduğum bir hurma ağacından
yaptım." Çobana da etin durumunu sordu. Çoban ona: "Bu et, bir dişi
köpek tarafından emzirilmiş bir koyunun etidir." dedi.
Bu
sefer Mudar'a soruldu: "Sen şarabın böyle olduğunu nereden anladın?"
Mudar: "Çünkü, çok aşırı bir şekilde bir susuzluk bastı." dedi.
Rabia'ya da sözlerini neye dayanarak söylediği soruldu. O da birşey söyledi. Bu
sırada Cürhüm'lü gelip onlara: "Bana durumunuzu anlatın." dedi. Onlar
da durumlarını anlattılar Cürhüm'lü aralarında şu şekilde hüküm verdi: Kırmızı
çadır, dinarlar ve develer (bunlar kırmızı idi) Mudar'ın; siyah kıl çadır ile
siyah atlar Rebia'nın; ayakları siyah beyaz olan koyunlar ile küçük ayaklı
koyunlar iyad'ın; taçla ve dirhemler ise Enmar'ındır.
Mudar,
develere ilk şarkı söyleyendir. Bunun sebebi de şu olmuştu: Bir sefer
devesinden düşmüş ve eli kırılmıştı. O da: "Ah elim, elim" demeye
başladı. Develer, meralarından etrafına toplanmaya başladı. Eli iyileşip deveye
binecek duruma gelince, develere şarkı söylemeye başladı. Sesi de oldukça
güzeldi. Denildiğine göre; eli kırılan kendisi değil, kölesidir. Bunu görünce
bağırmış, develer etrafında toplanmıştı. Böylece Mudar, ilk olarak develere
şarkı söylemeyi icat etti. Sonra gelenler de buna ilaveler yaptılar.
"Şarkıyı
işitince kuyruklarını sallamaya başladılar" anlamındaki ilk darb-ı meseli,
o zaman o söyledi. Böylece bu daha sonra bir meselolarak dillerde dolaşmaya
başladı.
Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: "Mudar
ve Rabia'ya küfr etmeyin. Çünkü onların ikisi de Müslüman idi."
BİR SONRAKİ
SAYFA İLE DEVAM ETMEK İÇİN AŞAĞIDAKİ İSME TIKLA
İBN NİZAR - İBN
MEADD - İBN ADNAN