2 - باب مَا
جَاءَ فِي
الرَّضَاعَةِ
بَعْدَ الْكِبَرِ
2.
Emme Çağından Sonraki Süt Emme
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنِ ابْنِ
شِهَابٍ :
أَنَّهُ
سُئِلَ عَنْ
رَضَاعَةِ
الْكَبِيرِ،
فَقَالَ :
أَخْبَرَنِى
عُرْوَةُ
بْنُ
الزُّبَيْرِ :
أَنَّ أَبَا
حُذَيْفَةَ
بْنَ
عُتْبَةَ
بْنِ
رَبِيعَةَ،
وَكَانَ مِنْ
أَصْحَابِ
رَسُولِ
اللَّهِ r،
وَكَانَ قَدْ
شَهِدَ
بَدْراً،
وَكَانَ
تَبَنَّى سَالِماً،
الَّذِي
يُقَالُ لَهُ:
سَالِمٌ مَوْلَى
أبِي
حُذَيْفَةَ،
كَمَا
تَبَنَّى رَسُولُ
اللَّهِ r زَيْدَ
بْنَ
حَارِثَةَ،
وَأَنْكَحَ
أَبُو حُذَيْفَةَ
سَالِماً،
وَهُوَ يَرَى
أَنَّهُ
ابْنُهُ،
أَنْكَحَهُ
بِنْتَ
أَخِيهِ فَاطِمَةَ
بِنْتَ
الْوَلِيدِ
بْنِ
عُتْبَةَ بْنِ
رَبِيعَةَ،
وَهِيَ
يَوْمَئِذٍ
مِنَ الْمُهَاجِرَاتِ
الأُوَلِ،
وَهِيَ مِنْ
أَفْضَلِ
أَيَامَى
قُرَيْشٍ،
فَلَمَّا
أَنْزَلَ
اللَّهُ
تَعَالَى فِي
كِتَابِهِ،
فِي زَيْدِ
بْنِ
حَارِثَةَ
مَا أَنْزَلَ
فَقَالَ : (
ادْعُوهُمْ
لآبَائِهِمْ
هُوَ
أَقْسَطُ
عِنْدَ
اللَّهِ
فَإِنْ لَمْ
تَعْلَمُوا
آبَاءَهُمْ
فَإِخْوَانُكُمْ
فِي الدِّينِ
وَمَوَالِيكُمْ
) [الأحزاب : 5]
رُدَّ كُلُّ
وَاحِدٍ مِنْ
أُولَئِكَ
إِلَى
أَبِيهِ،
فَإِنْ لَمْ
يُعْلَمْ أَبُوهُ،
رُدَّ إِلَى
مَوْلاَهُ،
فَجَاءَتْ
سَهْلَةُ
بِنْتُ
سُهَيْلٍ،
وَهِيَ
امْرَأَةُ
أبِي حُذَيْفَةَ،
وَهِيَ مِنْ
بَنِى
عَامِرِ بْنِ
لُؤَىٍّ،
إِلَى
رَسُولِ
اللَّهِ r,
فَقَالَتْ :
يَا رَسُولَ
اللَّهِ،
كُنَّا نَرَى
سَالِماً
وَلَداً،
وَكَانَ
يَدْخُلُ عَلَيَّ
وَأَنَا
فُضُلٌ،
وَلَيْسَ
لَنَا إِلاَّ
بَيْتٌ وَاحِدٌ،
فَمَاذَا
تَرَى فِي
شَأْنِهِ،
فَقَالَ
لَهَا
رَسُولُ
اللَّهِ r : «
أَرْضِعِيهِ
خَمْسَ
رَضَعَاتٍ،
فَيَحْرُمُ
بِلَبَنِهَا
». وَكَانَتْ
تَرَاهُ
ابْناً مِنَ
الرَّضَاعَةِ،
فَأَخَذَتْ
بِذَلِكَ عَائِشَةُ
أُمُّ
الْمُؤْمِنِينَ،
فِيمَنْ
كَانَتْ
تُحِبُّ أَنْ
يَدْخُلَ
عَلَيْهَا
مِنَ
الرِّجَالِ،
فَكَانَتْ
تَأْمُرُ
أُخْتَهَا
أُمَّ
كُلْثُومٍ
بِنْتَ أبِي
بَكْرٍ
الصِّدِّيقِ،
وَبَنَاتِ أَخِيهَا
أَنْ
يُرْضِعْنَ
مَنْ
أَحَبَّتْ أَنْ
يَدْخُلَ
عَلَيْهَا
مِنَ
الرِّجَالِ، وَأَبَى
سَائِرُ
أَزْوَاجِ
النَّبِيِّ r، أَنْ
يَدْخُلَ عَلَيْهِنَّ
بِتِلْكَ
الرَّضَاعَةِ
أَحَدٌ مِنَ
النَّاسِ،
وَقُلْنَ :
لاَ
وَاللَّهِ
مَا نَرَى
الَّذِي
أَمَرَ بِهِ
رَسُولُ
اللَّهِ r
سَهْلَةَ
بِنْتَ
سُهَيْلٍ،
إِلاَّ
رُخْصَةً
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ r فِي
رَضَاعَةِ
سَالِمٍ
وَحْدَهُ،
لاَ وَاللَّهِ
لاَ يَدْخُلُ
عَلَيْنَا
بِهَذِهِ
الرَّضَاعَةِ
أَحَدٌ،
فَعَلَى
هَذَا كَانَ
أَزْوَاجُ
النَّبِيِّ r فِي
رَضَاعَةِ
الْكَبِيرِ
İbn Şihab'a
büyüğün emmesinin hükmü sorulunca, bu hususta, Urve b. Zübeyr bana şunları
haber verdi dedi:
«Resulullah'ın
ashabından Bedir muharebesinde bulunan Ebu Huzeyfe b. Utbe b. Rabia,
Resulullah'ın Zeyd b. Harise'yi oğulluk edindiği gibi, azadhsı Salim'i oğulluk
edinip evlendirdi. Onu oğlu gibi görüyordu. Kardeşi Velidin kızı Fatıma ile
evlendirdi. Fatıma
Kureyş'in en
güzide genç kızlarından olup ilk hicret edenlerdendi. Allah Teala, Zeyd b.
Harise hakkında: «Onları (oğulluklarınızı) babalarının adiyle çağırın. Bu,
Allah indinde daha doğrudur. Eğer babalarını bilmiyorsanız onlar dinde kardeşleriniz
ve do8tlarınızdır.»[Ahzab 5] ayetini indirince bu oğulluklar babalarına
verildi. Babaları bilinmiyorsa, velilerine verildi. O sırada Ebu Huzeyfe'nin
hanımı Amir b. Lüey kabilesine mensup olan Süheyl'kızı Sehle Resulullah'a
gelerek:
«— Ey Allah'ın
Peygamberi, Biz Salim'i çocuğumuz gibi görüyorduk. Yanımıza serbestçe girip
çıkıyordu. Benim başım açık oluyor. Evimizde yalnız bir oda var. Salim hakkında
ne buyurursun? Yanımızda kalabilir mi?» deyince, Resulullah Sallallahu Aleyhi
ve Sellem:
«— Onu beş defa emzir
süt oğlun olur.» (Yanına girip çıkması caiz olur.) buyurdu. Sehle dediği gibi
yaptı. Böylece Salimi süt oğul sayardı. Hz. Aişe de yanına girmesini arzu
ettiği kimseye bu hükmü uygulardı. Kız kardeşi Ümmü Gülsüm ve erkek kardeşlerinin
kızlarına, yanma almasını arzu ettiği erkekleri emzirmelerini emrederdi. Ama
Peygamber Efendimiz'in Sallallahu Aleyhi ve Sellem diğer hanımları bu emme ile
hiç kimseyi yanlarına kabul etmezlerdi ve: «Hayır, Allah'a yemin ederiz ki
Resulullah'ın Sehle'ye emri sadece Salim'in emmesine mahsus bir ruhsattır.
(Başkalarının bu hükmü uygulamaları doğru olmaz.) Hayır, Allah'a yemin ederiz
ki, bu emme ile hiç bir kimse yanımıza giremez.» derlerdi.
İbn Abdilber
der ki: Bu, müsnede giren bir hadistir. Çünkü Urve, Hz. Aişe'yle ve
Rasulullah'm diğer eşleriyle görüşmüştür. Müslim - Rada,