DEVAM:
44. Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler
وَحَدَّثَنِي
مَالِكٌ،
أَنَّهُ
بَلَغَهُ
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
مَسْعُودٍ
كَانَ
يَقُولُ :
مَنْ
أَسْلَفَ
سَلَفاً،
فَلاَ
يَشْتَرِطْ
أَفْضَلَ
مِنْهُ، وَإِنْ
كَانَتْ
قَبْضَةً
مِنْ عَلَفٍ،
فَهُوَ رِباً.
İmam Malik'den:
Abdullah b. Mesud (r.a.)'un şöyle dediği rivayet edildi:
«Her kim bir borç
verirse, ondan daha fazla almayı şart koşmasın. Bu fazlalık bir tutam ot bile
olsa faizdir.»
قَالَ
مَالِكٌ :
الأَمْرُ
الْمُجْتَمَعُ
عَلَيْهِ
عِنْدَنَا :
أَنَّ مَنِ
اسْتَسْلَفَ
شَيْئاً مِنَ
الْحَيَوَانِ
بِصِفَةٍ
وَتَحْلِيَةٍ
مَعْلُومَةٍ،
فَإِنَّهُ لاَ
بَأْسَ
بِذَلِكَ،
وَعَلَيْهِ
أَنْ يَرُدَّ
مِثْلَهُ،
إِلاَّ مَا
كَانَ مِنَ
الْوَلاَئِدِ،
فَإِنَّهُ
يُخَافُ فِي
ذَلِكَ الذَّرِيعَةُ
إِلَى
إِحْلاَلِ
مَا لاَ يَحِلُّ،
فَلاَ
يَصْلُحُ،
وَتَفْسِيرُ
مَا كُرِهَ
مِنْ ذَلِكَ،
أَنْ
يَسْتَسْلِفَ
الرَّجُلُ
الْجَارِيَةَ
فَيُصِيبُهَا
مَا بَدَا
لَهُ، ثُمَّ
يَرُدُّهَا
إِلَى
صَاحِبِهَا
بِعَيْنِهَا،
فَذَلِكَ لاَ
يَصْلُحُ
وَلاَ
يَحِلُّ،
وَلَمْ يَزَلْ
أَهْلُ
الْعِلْمِ
يَنْهَوْنَ
عَنْهُ،
وَلاَ
يُرَخِّصُونَ
فِيهِ
لأَحَدٍ(
İmam Malik der
ki: Bize göre üzerinde ittifak edilen husus şudur: Bir kimsenin belirli vasıf
ve suretlerle bir hayvanı borç almasında bir mahzur yoktur. Onun gibi bir
hayvan ödemesi gerekir. Ancak borç alınmak istenen cariye olursa, bu hususta
helal olmayan bir şeyi helal saymaya vesile olmasından korkulur, doğru olmaz.
Yani bir kimsenin bir cariyeyi borç alıp onunla cima ettikten sonra aynı
cariyeyi sahibine iade etmesi doğru olmaz. Bu helal değildir, îlim adamları
bunu yasaklıyor ve hiç kimseye bu hususta ruhsat vermiyorlar.