DEVAM:
26. Hayvan Satışlarında Caiz Olmayan Şeyler
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنِ ابْنِ شِهَابٍ،
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ
الْمُسَيَّبِ،
أَنَّهُ
قَالَ : لاَ
رِباً فِي
الْحَيَوَانِ،
وَإِنَّمَا
نُهِيَ مِنَ
الْحَيَوَانِ
عَنْ
ثَلاَثَةٍ :
عَنِ
الْمَضَامِينِ،
وَالْمَلاَقِيحِ،
وَحَبَلِ
الْحَبَلَةِ.
فَالْمَضَامِينُ
: بَيْعُ مَا
فِي بُطُونِ
إِنَاثِ
الإِبِلِ, وَالْمَلاَقِيحُ
: بَيْعُ مَا
فِي ظُهُورِ الْجِمَالِ(
Said b. Müseyyeb
der kî: Hayvanlarda da faiz yoktur. Hayvanlarla ilgili üç şey yasaklanmıştır:
1- Gebe develerin
karnındaki yavruların satışı,
2- Develerin
suîbündeki yavruların satışı,
3- Doğacak olan
yavrunun yavrusunun satışı.
قَالَ
مَالِكٌ : لاَ
يَنْبَغِي
أَنْ
يَشْتَرِىَ
أَحَدٌ
شَيْئاً مِنَ
الْحَيَوَانِ
بِعَيْنِهِ
إِذَا كَانَ
غَائِباً عَنْهُ،
وَإِنْ كَانَ
قَدْ رَآهُ
وَرَضِيَهُ،
عَلَى أَنْ
يَنْقُدَ
ثَمَنَهُ لاَ
قَرِيباً
وَلاَ
بَعِيداً.
İmam Malik der
ki: Bir kimsenin daha Önce görmüş ve razı olmuş olsa bile pazarlık anında,
yanında olmayan bir hayvanı parasını peşin ödeyip satın alması caiz değildir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَإِنَّمَا
كُرِهَ
ذَلِكَ، لأَنَّ
الْبَائِعَ
يَنْتَفِعُ
بِالثَّمَنِ
وَلاَ
يُدْرَي هَلْ
تُوجَدُ
تِلْكَ
السِّلْعَةُ
عَلَى مَا
رَآهَا الْمُبْتَاعُ
أَمْ لاَ،
فَلِذَلِكَ
كُرِهَ ذَلِكَ،
وَلاَ بَأْسَ
بِهِ إِذَا
كَانَ مَضْمُوناً
مَوْصُوفاً.
imam Malik der
ki: Bu mekruhtur. Çünkü satıcı aldığı paradan faydalanır. Fakat, bu malın
müşterinin gördüğü şekilde kalıp kalmadığı belli değildir. Bunun için de mekruh
olur. Ama vasfı belli olup aynen teslim edilirse bunda bir mahzur yoktur.