7 - باب
مَا جَاءَ
فِيمَنْ
يُضْطَرُّ
إِلَى أَكْلِ
الْمَيْتَةِ
7. Ölmüş Hayvan Eti Yemek
Mecburiyetinde Kalınması
حَدَّثَنِى
يَحْيَى،
عَنْ مَالِكٍ
: أَنَّ أَحْسَنَ
مَا سُمِعَ
فِى
الرَّجُلِ
يُضْطَرُّ
إِلِىَ
الْمَيْتَةِ،
أَنَّهُ
يَأْكُلُ مِنْهَا
حَتَّى
يَشْبَعَ،
وَيَتَزَوَّدُ
مِنْهَا،
فَإِنْ
وَجَدَ
عَنْهَا
غِنًى طَرَحَهَا.
İmam Malik'ten:
Ölü hayvan eti yemek zorunda kalan bir kimse için duyulan en güzel şey, onun bundan
doyuncaya kadar yiyebileceği ve azık alabileceğidir. Şayet buna ihtiyacı
kalmazsa atabilmesidir.
وَسُئِلَ
مَالِكٌ،
عَنِ
الرَّجُلِ
يُضْطَرُّ
إِلَى الْمَيْتَةِ،
أَيَأْكُلُ
مِنْهَا
وَهُوَ يَجِدُ
ثَمَرَ
الْقَوْمِ،
أَوْ
زَرْعاً، أَوْ
غَنَماً
بِمَكَانِهِ
ذَلِكَ ؟
قَالَ مَالِكٌ
: إِنْ ظَنَّ
أَنَّ أَهْلَ
ذَلِكَ الثَّمَرِ
أَوِ
الزَّرْعِ
أَوِ
الْغَنَمِ
يُصَدِّقُونَهُ
بِضَرُورَتِهِ،
حَتَّى لاَ
يُعَدَّ
سَارِقاً
فَتُقْطَعَ
يَدُهُ،
رَأَيْتُ
أَنْ يَأْكُلَ
مِنْ أَيِّ
ذَلِكَ
وَجَدَ مَا
يَرُدُّ جُوعَهُ،
وَلاَ
يَحْمِلُ
مِنْهُ
شَيْئاً، وَذَلِكَ
أَحَبُّ
إِلَيَّ مِنْ
أَنْ يَأْكُلَ
الْمَيْتَةَ،
وَإِنْ هُوَ
خَشِيَ أَنْ لاَ
يُصَدِّقُوهُ،
وَأَنْ
يُعَدَّ
سَارِقاً
بِمَا
أَصَابَ مِنْ
ذَلِكَ،
فَإِنَّ
أَكْلَ
الْمَيْتَةِ خَيْرٌ
لَهُ
عِنْدِي،
وَلَهُ فِي
أَكْلِ الْمَيْتَةِ
عَلَى هَذَا
الْوَجْهِ
سَعَةٌ، مَعَ
أَنِّي
أَخَافُ أَنْ
يَعْدُوَ
عَادٍ، مِمَّنْ
لَمْ
يُضْطَرَّ
إِلَى
الْمَيْتَةِ،
يُرِيدُ اسْتِجَازَةَ
أَخْذِ
أَمْوَالِ
النَّاسِ، وَزُرُوعِهِمْ
وَثِمَارِهِمْ
بِذَلِكَ بِدُونِ
اضْطِرَارٍ.
قَالَ
مَالِكٌ
وَهَذَا
أَحْسَنُ مَا
سَمِعْتُ.
İmam Malik'e
şöyle bir mesele soruldu: Ölü hayvan eti yemek mecburiyetinde kalan bir kimse o
civarda meyveler, ziraat ürünleri ve koyunlar görse, bu durumda ölü hayvandan
yiyebilir mi, yiyemez mi?
İmam Malik şu
cevabı verdi: Şayet bu kimse bulunduğu yerde rastladığı meyve, zirai ürün ve
koyunların sahipleri onun zor durumda olduğuna inanırlar, o hırsız sayılmaz ve
eli de kesilmez ise ne bulursa yer, karnını doyurur. Ancak onlardan yanına
alamaz. Bu da ölü hayvan eti yemesinden daha iyidir,bence. Şayet kendisine
inanmıyacaklarından, hırsız muamelesi yapılarak elinin kesilmesinden endişe
ediyorsa, o zaman ölü hayvan eti yemesi onun için bence daha hayırlıdır. Zira
bu durumda onun ölü hayvan eti yemesine cevaz vardır. Ancak benim korkum, ölü
hayvan eti yemek mecburiyetinde olmayanların, bu cevaz ile halkın mallarını
almaları, ziraî ürünleri ve meyveleri koparmayı alışkanlık haline
getirmeleridir.
İmam Malik'ten:
Bu konuda duyduğum en güzel hüküm budur.