DEVAM:
1. Cihada Teşvik
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ زَيْدِ بْنِ
أَسْلَمَ،
عَنْ أبِي
صَالِحٍ
السَّمَّانِ،
عَنْ أبِي
هُرَيْرَةَ،
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ r قَالَ : «
الْخَيْلُ
لِرَجُلٍ
أَجْرٌ،
وَلِرَجُلٍ
سِتْرٌ،
وَعَلَى
رَجُلٍ
وِزْرٌ، فَأَمَّا
الَّذِي هِيَ
لَهُ أَجْرٌ،
فَرَجُلٌ رَبَطَهَا
فِي سَبِيلِ
اللَّهِ،
فَأَطَالَ لَهَا
فِي مَرْجٍ
أَوْ
رَوْضَةٍ،
فَمَا
أَصَابَتْ فِي
طِيَلِهَا
ذَلِكَ مِنَ
الْمَرْجِ
أَوِ الرَّوْضَةِ،
كَانَ لَهُ
حَسَنَاتٌ،
وَلَوْ أَنَّهَا
قَطَعَتْ
طِيَلَهَا
ذَلِكَ، فَاسْتَنَّتْ
شَرَفاً أَوْ
شَرَفَيْنِ،
كَانَتْ
آثَارُهَا
وَأَرْوَاثُهَا
حَسَنَاتٍ لَهُ،
وَلَوْ أَنَّهَا
مَرَّتْ
بِنَهَرٍ
فَشَرِبَتْ
مِنْهُ،
وَلَمْ
يُرِدْ أَنْ
يَسْقِيَ
بِهِ، كَانَ ذَلِكَ
لَهُ
حَسَنَاتٍ،
فَهِيَ لَهُ
أَجْرٌ،
وَرَجُلٌ
رَبَطَهَا
تَغَنِّيًا
وَتَعَفُّفاً،
وَلَمْ
يَنْسَ حَقَّ
اللَّهِ فِي رِقَابِهَا
وَلاَ فِي
ظُهُورِهَا،
فَهِيَ لِذَلِكَ
سِتْرٌ،
وَرَجُلٌ
رَبَطَهَا
فَخْراً
وَرِيَاءً وَنِوَاءً
لأَهْلِ
الإِسْلاَمِ،
فَهِيَ عَلَى
ذَلِكَ
وِزْرٌ ».
وَسُئِلَ
رَسُولُ
اللَّهِ r عَنِ
الْحُمُرِ،
فَقَالَ :
«لَمْ
يَنْزِلْ عَلَىَّ
فِيهَا
شَىْءٌ
إِلاَّ
هَذِهِ
الآيَةُ
الْجَامِعَةُ
الْفَاذَّةُ (
فَمَنْ يَعْمَلْ
مِثْقَالَ
ذَرَّةٍ
خَيْراً
يَرَهُ
وَمَنْ يَعْمَلْ
مِثْقَالَ
ذَرَّةٍ
شَرًّا
يَرَهُ ) » [الزلزلة
: 8,7](
Ebu Hureyre,
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu naklediyor:
«At bazı kimseler
için sevap, bazıları için siper, bazıları için de vebaldir.
Atın, sevaba
vesile olduğu kimseyi şöyle anlatabiliriz: Adam atını Allah yolunda
hazırlamıştır. Onu bir boş sahaya veya bir otlağa bağladığı zaman bu saha veya
otlağa atın ipi süründükçe her şey adam için sevap olur. Şayet at ipini
koparır da bir iki tur koşarsa, bastığı ve gübrelediği yerleı* dolayısiyle yine
adam için sevap yazılır. Eğer bîr nehirden geçerken, adamın atını sulamak
maksadı olmadığı halde at buradan su içerse yine adam adına sevap yazılır.
Yine bir adam
vardır ki atını başkalarına yük olmamak, onlara muhtaç olmamak için hazırlar.
Onu ye derken olsun, binince olsun Allah'ın hakkını da unutmaz. İşte böyle
kimse için de at siperdir.
Başka bir adam da
vardır ki, başkalarına karşı övünmek, gösteriş yapmak ve müslümanlara karşı
düşmanlık için atını hazırlamıştır. İşte böyle kimse için de atı vebaldir,
yüktür.»
Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'a eşeklerle ilgili bir soru soruldu. Şöyle cevap
verdi: «Günah ve sevabın her çeşidini açıkça belirten şu ayet-i kerimeden
başka bu konuda bana bir şey nazil olmadı: «Her kim ki zerre miktarı hayır
işlerse karşılığını görür, yine her kim ki zerre kadar fenalık yapar-sa o da
karşılığını #örür.» (Zılzal,
Diğer tahric:
Buharî, Cihad ve's-Siyer; Müslim, Zekat