DEVAM:
52. Kabe'ye Gönderilecek Kurbanlıkla İlgili Çeşitli Rivayetler
حَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
أَنَّهُ
سَمِعَ بَعْضَ
أَهْلِ
الْعِلْمِ
يَقُولُ : لاَ
يَشْتَرِكُ
الرَّجُلُ
وَامْرَأَتُهُ
فِي بَدَنَةٍ
وَاحِدَةٍ،
لِيُهْدِ
كُلُّ وَاحِدٍ
بَدَنَةً
بَدَنَةً.
İmam Malik'ten:
Bazı ilim adamlarının şöyle dediklerini duydum: Karı koca bir kurbanlığa ortak olmaz,
her biri ayrı ayrı kurbanlık gönderir.
1150
- وَسُئِلَ
مَالِكٌ
عَمَّنْ
بُعِثَ
مَعَهُ بِهَدْيٍ
يَنْحَرُهُ
فِي حَجٍّ
وَهُوَ مُهِلٌّ
بِعُمْرَةٍ,
هَلْ
يَنْحَرُهُ
إِذَا حَلَّ،
أَمْ
يُؤَخِّرُهُ
حَتَّى
يَنْحَرَهُ فِي
الْحَجِّ
وَيُحِلُّ
هُوَ مِنْ
عُمْرَتِهِ ؟
فَقَالَ :
بَلْ يُؤَخِّرُهُ
حَتَّى
يَنْحَرَهُ
فِي الْحَجِّ
وَيُحِلُّ
هُوَ مِنْ
عُمْرَتِهِ.
İmam Malik'e: «—
Umre için ihrama giren biri adına hacda kesmesi için bir kurbanlık gönderilse,
bu zat umre için girdiği ihramdan çıkınca gönderilen kurbanlığı kesebilir mi,
yoksa kendisi ihramdan çıkar kesme işlemini tehir mi eder?» diye soruldu. Şu
cevabı verdi:
«— Kendisi umre
ihramından çıkar, kurbanlığı da vaktinde kesmek için tehir eder.»
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالَّذِي
يُحْكَمُ
عَلَيْهِ
بِالْهَدْي
فِي قَتْلِ
الصَّيْدِ،
أَوْ يَجِبُ
عَلَيْهِ
هَدْيٌ فِي
غَيْرِ
ذَلِكَ،
فَإِنَّ هَدْيَهُ
لاَ يَكُونُ
إِلاَّ
بِمَكَّةَ،
كَمَا قَالَ
اللَّهُ
تَبَارَكَ
وَتَعَالَى: (
هَدْياً
بَالِغَ
الْكَعْبَةِ )
[ المائدة : 95]
وَأَمَّا مَا
عُدِلَ بِهِ
الْهَدْيُ
مِنَ الصِّيَامِ
أَوِ
الصَّدَقَةِ،
فَإِنَّ
ذَلِكَ يَكُونُ
بِغَيْرِ
مَكَّةَ،
حَيْثُ
أَحَبَّ صَاحِبُهُ
أَنْ
يَفْعَلَهُ
فَعَلَهُ.
İmam Malik'ten:
«Haremde avlandığı için veya başka bir sebepten Kabe'ye bir kurbanlık
gönderilmesine hükmedilen kimsenin bu kurbanı sadece Mekke'de kesilebilir.
Çünkü ayeti kerimede «Kabe'ye ulaşacak bir kurbanlık» denilmektedir. Fakat
kurbanlığa denk sayılan oruç ve sadaka, başka yerlerde de ifa edilebilir. Çünkü
oruç başka yerde tutulabildiği gibi, sadaka da başka yerde mesela bunları
yapmakla mükellef olan kimsenin istediği yerde yerine getirilebilir.»