SAHİH-İ MÜSLİM

BİRR VE SILA

 

48- ALLAH BİR KULU SEVERSE ONU KULLARINA SEVDİRİR BABI

 

6647-157/1- Bize Zuheyr b. Harb tahdis etti, bize Cerir, Suheyl'den tahdis etti, o babasından o Ebu Hureyre’DEN şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz Allah bir kulu sevdiği zaman Cebrail'i çağırır ve: Ben filan kişiyi seviyorum sen de onu sev buyurur. Bunun üzerine Cebrai! onu sever. Sonra semada nida ederek şöyle der: Muhakkak Allah filan kişiyi seviyor siz de onu sevin. Bu sefer sema ehli de onu sever. Sonra yeryüzünde ona kabul indirilir. Bir kula buğzettiği zaman da Cebrail'i çağırır ve: Şüphesiz ben filana buğzediyorum sen de ona buğzet der. Bunun üzerine Cebrai! ona buğz eder. Sonra semadakiler arasında: Şüphesiz Allah filan kişiye buğzediyor, siz de ona buğzedin der. Onlar da ona buğzederler. Sonra da yeryüzünde onun için buğzedilmek indirilir. "

 

 

 

6648- .. ./2- Bize Kuteybe b. Said tahdis etti, bize Yakub -yani b. Abdurrahman el-Kfui- tahdis etti. Kuteybe de dedi ki: Bize Abdulaziz -yani ed-Deraverdi- tahdis etti. (H.) Bunu bize Said b. Amr el-Eş'asi de tahdis etti, bize Abser el-Ala el-Müseyyeb’den haber verdi. (H.) Bana Harun b. Said el-Eyli de tahdis etti, bize İbn Vehb tahdis etti, bana Malik -ki o b. Enes'dir- tahdis etti, hepsi Suheyl'den bu isnad ile rivayet etti, yalnız el-Ala b. el-Müseyyeb'in hadisinde "buğzetmek" den söz edilmemiştir.

 

Diğer tahric: Kuteybe'nin Yakub'dan hadisini Tırmizi, 3161; Diğerlerini Yalnız Müslim rivayet etmŞir

 

 

 

6649-158/3- Bana Amr en-Nakid tahdis etti, bize Yezid b. Harun tahdis etti, bize Abdulaziz b. Abdullah b. Ebu Seleme el-Macişun, Suheyl b. Ebu Salih'den şöyle dediğini haber verdi: Arafat'da idik. Ömer b. Abdulaziz hacc emiri olarak (yanımızdan) geçti. İnsanlar kalkıp ona bakmaya koyuldular. Babama: Babacığım ben Allah'ın Ömer b. Abdulaziz'i sevdiğini görüyorum, dedi. O: Bunu neden söylüyorsun, dedi. Ben: İnsanların kalbinde ona beslenen sevgi dolayısıyla (söylüyorum). Babam şöyle dedi: Baban hakkı için söylüyorum ki Ebu Hureyre'yi Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem}'den tahdis ederken dinledim deyip sonra da Cerir'in Suheyl’DEN naklettiği hadisin aynısını zikretti.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          Hadiste yüce Allah'ın bir kulu sevmesi halinde Cibril'e verdiği emir üzerine onun da onu sevdiği belirtilmektedir. Nefret (buğz) hakkında da aynı şey zikredilmektedir.

İlim adamları der ki: Yüce Allah'ın kulunu sevmesi kulu hakkında hayır murad etmesi, onu hidayete iletmesi, ona nimetlerini ihsan buyurması, rahmetini nasib etmesidir. Ona buğz etmesi ise onun ikaba uğramasını ya da bedbahf olmasını ve buna benzer durumu onun için istemesidir. Cebrail'in ve meleklerin sevmesinin de iki anlama gelme ihtimali vardır:

ı. O kul için mağfiret dilemeleri, onu övmeleri ve dua etmeleridir.

 

2. Onların o kulu sevmeleri yaratılmışlarda bilinen zahiri anlamı iledir. O da kalbin sevdiği kimseye meyletmesi, ona kavuşmayı özlemesi arzu etmesidir. Meleklerin kulu sevmelerinin sebebi ise yüce Allah'a itaatkar olması ve Allah'ın onu sevmesidir.

 

Yeryüzünde onun için kabulün bırakılmasının anlamına gelince, bundan da kasıt insanların kalplerinde ona karşı besledikleri sevgi, ondan razı ve hoşnut olmalarıdır. Böylelikle kalpler ona meyleder, ondan hoşnut olur. Bir rivayette de 'onun için sevgi bırakılır" buyurulmaktadır.

 

"Alelmevsim: hacc emiri" demektir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

49- RUHLARIN BİR ARAYA GELEN TOPLULUKLAR OLDUĞU BABI