SAHİH-İ MÜSLİM |
GİYİM VE SÜSLENME |
31/30- SAÇI KISMEN TRAŞ
EDİP KISMEN ETMEMENİN MEKRUH OLDUĞU BABI
5524-113/1- Bana Zuheyr b. Harb tahdis etti, bana Yahya
-yani b. SaidUbeydullah'tan tahdis
etti, bana Ömer b. Nafi, babasından haber verdi, o İbn Ömer’DEN rivayet ettiğine göre Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
başı kısmen traş etmeyi yasakladı. (Ömer b. Nafi) dedi ki: Ben Nafi'e: Kısmen
traş etmek ne demek dedim. O: Küçük çocuğun başının
bir kısmının b'aş edilip diğer kısmının traş edilmeden bırakılmasıdır dedi.
Diğer tahric: Buhari, 5920; Ebu Davud, 4193; Nesai, 5065, 5245, 5246; İbn Mace, 3237;
5525- .. ./2- BiZe Ebu Bekr
b. Ebu Şeybe tahdis etti, bize Ebu Usame tahdis etti. (H.) Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize babam
tahdis edip (Ebu Usame ile)
dediler ki: Bize Ubeydullah bu isnad
ile tahdis etti ve Ebu
Usame'nin hadis rivayetindeki açıklamayı Ubeydullah'ın
sözü olarak nakletti.
5526- .. ./3- Bana
Muhammed b. el-Müsenna da tahdis
etti, bize Osman b. Osman el-Gatafani tahdis etti, bize Ömer b. Nafi tahdis etti. (H.) Bana Umeyye b. Bistan da tahdis etti, bize Yezid -yani b. Zureyk- tahdis etti, bize Ravh, Ömer b. Nafi'den, Ubeydullah'ın isnadı
ile aynısını rivayet etti. Ve her ikisi de açıklamayı hadisin muhtevasına
kattı.
5527- .. ./4- Bana
Muhammed b. Rafi', Haccac
b. eş-Şair ve Abd b. Humeyd
de Abdurrezzak'dan tahdis
etti, o Ma'mer'den, o Eyyub'dan
rivayet etti. (H.) Bize Ebu Cafer ed-Darimi de tahdis etti, bize Ebu Numan tahdis etti, bize Hammad b. Zeyd, Abdurrahman b. es-Serrac'dan tahdis etti. Hepsi Nafi'den, o İbn Ömer'den o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den bunu rivayet etti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: (5524)
"Bana Ömer b. Nafi, babasından haber verdi o İbn Ömer’DEN rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ...
ben Nafi'e: Kısmen traş
etmek ne demektirdedim ... " birrivayette
de (5525) "bu açıklama Ubeydullah'ın sözü olarak
kaydedilmiştir"
Kaf ve ze harfleri fethalı olarak kaza: kısmen traş
etmek Nafi'in yahut da Ubeydullah'ın
yaptığı açıklamadır. Bu açıklamanın Ubeydullah'a ait
olduğu da daha sahihtir. Buna göre kaza kayıtsız ve şartsız olarak saçın bir
kısmını traş etmektir. Kimisi de başın değişik
yerlerini traş etmektir diye açıklamış ise de doğru
olan birincisidir. Çünkü bu ravinin yaptığı
açıklamadır, ayrıca bu açıklama zahire aykırı değildir. O halde gereğince amel
etmek icabeder.
İlim adamları değişik
yerlerin traş edilmesi halinde kısmen traşın mekruh olduğunu icma ile
kabul etmişlerdir. Bunun tedavi ve benzeri maksatla yapılması hali müstesnadır.
Buradaki mekruhluk tenzihen kerahattir.
Malik ise kayıtsız ve şartsız olarak kız ve erkek çocukları hakkında mekruh
görmüştür. Mezhebine mensupkimi ilim adamı ise
çocuğun alın perçemi ile kafa kısmından kısalblmasında
bir sakınca yoktur demişlerdir. Bizim mezhebimizin görüşü ise hadisin genel
olması dolayısı ile kayıtsız ve şartsız olarak erkek ve dişi için mekruh
olduğudur.
İlim adamları der ki:
Bunun mekruh oluş hikmeti hilkati çirkinleştirmesidir. Bunun kötü bir kılık
olduğundan ötürü mekruh görüldüğü, Yahudilerin kılığı olduğundan dolayı mekruh
görüldüğü de söylenmiştir. Nitekim bu husus Ebu Davud'un bir rivayetinde kaydedilmiştir. Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
32/31- YOLLARDA
OTURMANIN YASAKLANIŞI VE YOLUN HAKKINI VERMEK BABI