SAHİH-İ MÜSLİM |
GİYİM VE SÜSLENME |
17/16- ORTA PARMAK İLE
ONDAN SONRAKİ (ŞEHADET) PARMAĞINA YÜZÜK TAKMANIN NEHY EDİLDİĞİ
5457-64/1- Bana Muhammed b. Abdullah b. Numeyr
ve Ebu Kureyb birlikte ibn idris’DEN -lafız Ebu Kureyb'e ait olmak üzere- tahdis etti, bize İbn idris tahdis edip dedi ki: Asım b. Kuleyb'i,
Ebu Burde'den o Ali'den
şöyle dedi diye naklederken dinledim: -Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'i kastederekbana
yüzüğümü şu parmağa -yahut ondan sonra gelene- takmamı nehyetti.
Asım ikisinden hangisinde olduğunu bilemedi- Ayrıca bana kassi
denilen ipekli elbiseyi giymeyi ve eğer yastıkları üzerine oturmayı da nehyetti.
Dedi ki: Kassi ise Mısır ve Şam’DAN getirilen ve onlarda şunun gibi
bir şeyler bulunan çizgili elbiselerdir. Eğer yastıkları ise kadınların
kocaları için deve semerleri üzerine yaptıkları Arguvan renkli kadifelere
benzer şeylerdir.
Diğer tahric: Buhari, 5838 -muallak
olarak-; Ebu Davud, 4225; Tirmizi, 1786; Nesai, 5391, 5226,
5227,5301,5302; İbn Mace, 5648
5458- ..
./2- Bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti, bize Süfyan, Asım b.
Kuleyb'den tahdis etti, o Ebu Musa'nın bir oğlundan şöyle dediğini rivayet etti: Ben
Ali'yi dinledim deyip bu hadisi Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den buna yakın olarak rivayet etti.
5459- ..
./3- Bize İbnu'l- Müsenna
ve İbn Beşşar da tahdis edip dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Asım b. Kuleyb’den şöyle dediğini tahdis
etti. Ebu Burde'yi şöyle
derken dinledim: Ali b. Ebi Talib
(radıyallahu anh)'ı şöyle
derken dinledim: -Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i kastederek- nehyetti
yahut beni nehyetti deyip hadisi buna yakın olarak
zikretti.
5460-65/4- Bize Yahya b. Yahya da tahdis
etti, bize Ebul Ahvas, Asım
b. Kuleyb'den haber verdi, o Ebu
Burde'den şöyle dediğini rivayet etti: Ali dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bana bu parmağıma yahut buna yüzük takmamı nehyetti. Bu arada orta parmağa ve ondan sonra gelene
işaret etti.
AÇIKLAMA: (5446) Hammad b. Seleme'nin sabit'den onun Enes'den diye
rivayet ettiği hadisten Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yüzüğü şunda idi deyip sol eli serçe parmağına
işaret etti." Ali (radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği hadiste
(5457) "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şu ya da şu parmağıma yüzük takmamı yasakladı
deyip orta parmak ile ondan sonraki parmağına işaret etti." Bu hadis, müslim'den başka hadis kitaplarında "şehadet parmağı ile orta parmak" diye rivayet
edilmiştir. Müslümanlar erkeğin yüzüğünü serçe parmağına takmasının sünnet
olduğu üzerinde icma etmişlerdir. Kadın ise
parmaklarının hepsine yüzük takabilir. Müslümanlar der ki: Erkeğin yüzüğünü
serçe parmağına takmasının hikmeti kenarda bulunduğu için el ile alıp
verdiklerinde yüzüğün hor kullanılmasından daha uzak kalması içindir. Diğer
taraftan elin yaptığı işlerde de eli meşgul etmez. Halbuki
başka parmağa takılması halinde de durum böyle değildir. Erkeğin orta parmağa
ve ondan sonraki (şehadet) parmağına yüzük takması bu
hadis dolayısı ile mekruhtur. Fakat bu da tenzihen
mekruhtur. Sağ yahut sol ele yüzük takmaya gelince, bu hususta da bu iki hadis
(5454 ve 5455) gelmiş bulunmaktadır. Bunların ikisi de sahihtir. Darakutni dedi ki: Süleyman b. Bilal'e
bu fazlalık hususunda mutabaat olunmamıştır. Bu
fazlalık ise onun "sağ eline" sözüdür. Halbuki
hadis hafızları bu hususta Yunus'dan naklettiği
rivayette ona muhalefet etmişlerdir. Bununla birlikte bunu Zühri'nin
ashabından kimse de bu fazlalığı zikretmiş değildir. Buna ek olarak bu
fazlalığı Süleyman b. Bilal'den rivayet eden İsmail
b. Uveys'in de zayıf olduğu söylenmiştir. Nitekim
Yahya b. Main ve Nesai de
İsmail b. Uveys'in zayıf olduğunu söylemiş olmakla
birlikte çoğunluk onun sika olduğunu söylemiş, onun rivayetini de delil
göstermişlerdir. Buhari ve Müslim'in her ikisi de
rivayetini sahihlerinde delil göstermişlerdir. Yine Müslim Talha b. Yahya
rivayeti ile Süleyman b. Bilal'in rivayetinin
aynısını zikretmiştir. O halde bunu Süleyman b. Bilal tek başına
zikretmemiştir. Buna göre Talha ve Süleyman da bu fazlalığı ittifakla rivayet
etmiştir. Çoğunluğun bu fazlalığı zikretmeyişleri sıhhatine mani değildir.
Çünkü sikanın fazlalığı makbuldur. Allah en iyi
bilendir.
Bu meselenin fukaha nezdindeki hükmüne
gelince; sağ ele yüzük takmanın da sol ele yüzük takmanın da caiz olup herhangi
birisinde yüzük takmanın mekruh olmadığı hususunda icma
etmiş olmakla birlikte hangisinin daha faziletli olduğu hususunda ihtilaf
etmişlerdir. Seleften pek çok kimse sol eline yine pek çok kimse de sağ eline
yüzük takmış olmakla birlikte Malik, sol ele takmayı müstehap
görmüş, sağa takmayı da mekruh görmüştür.
Mezhebimizde de mezhep alimlerimizin iki görüşü vardır. Sahih olan görüşe göre sağ
elde takmak daha faziletlidir. Çünkü yüzük takmak bir zinettir . . Sağ el daha
şereflidir. Zineti ve ikram görmeyi daha bir hak
eder.
Ali (radıyallahu
anh)'ın zikredilen (5457)
hadisinde sözkonusu edilen kassi
ve eğer yastıkları ile ilgili açıklamalar daha önce ilgili babında açık seçik
bir şekilde geçmiş bulunmaktadır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
18/17- AYAKKABI VE
ONA BENZER ŞEYLERİ GİYMENİN MÜSTEHAP OLDUĞU BABI