SAHİH-İ MÜSLİM

SALAT

 

باب بين كل أذانين صلاة

163- HER İKİ EZAN ARASINDA BİR NAMAZ VARDIR BABI

 

وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا أبو أسامة ووكيع عن كهمس. قال: حدثنا عبدالله بن بريدة عن عبدالله بن مغفل المزني؛ قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "بين كل أذانين صلاة" قالها ثلاثا. قال في الثالثة "لمن شاء".

 

1937- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe de tahdis etti, bize Ebu Usame ve Veki', Kehmes'den şöyle dediğini tahdis etti: Bize Abdullah b. Bureyde, Abdullah b. Muğaffel el-Müzeni'den şöyle dediğini tahdis etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her iki ezan arasında bir namaz vardır" buyurdu ve bu sözlerini üç defa tekrar etti. Üçüncüsünde de: "Dileyen kimse için" buyurdu.

 

Diğer tahric: Buhari, 624, 627; Ebu Davud, 1283; Tirmizi, 185 -muhtasar-; Nesai, 680; İbn Mace, 1162

 

 

وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا عبدالأعلى عن الجريري، عن عبدالله بن بريدة، عن عبدالله بن مغفل، عن النبي صلى الله عليه وسلم، مثله. إلا أنه قال: في الرابعة "لمن شاء".

 

1938- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe de tahdis etti, bize Abdu'la'la, el-Cureyri'den tahdis etti, o Abdullah b. Bureyde'den, o Abdullah b. Muğaffel'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den aynısını rivayet etti. Ancak o rivayetinde: Dördüncüsünde: "dileyen kimse için" buyurdu, dedi.

 

 

AÇIKLAMA:          Bu bab(lar)da ashabın güneşin babşından sonra ve akşam namazından önce iki rekat namaz kıldıklarına dair (1935) hadis yer almaktadır. Bir rivayette ise (1936) "Onların bu namazı ezandan sonra kıldıkları" belirtilirken diğer hadisde (1937) "her iki ezan arasında bir namaz vardır" buyurulmaktadır. İki ezandan kasıt ise ezan ile kamettir.

 

Bu rivayetlerde akşam ile akşam namazı arasında iki re kat namaz kılmanın müstehab olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Bu mesele ile ilgili olarak mezheb alimlerimizin iki görüşü bulunmaktadır ki bunlardan daha meşhur olan görüşe göre bu müstehab değildir. Muhakkiklere göre bu iki görüşün daha sahih olanı ise bu hadisler sebebi ile müstehab olduğudur.

 

Mesele hakkında selefin iki görüşü vardır: Ashabdan ve tabiinin arasından bir topluluk ile müteahhirler arasından Ahmed ve İshak bu iki rekatın müstehab olduğunu kabul etmekle birlikte Ebu Bekir, Osman, Ali ve ashabdan daha başkaları ile Malik ve fukahanın çoğunluğu ise bunu müstehab görmemişlerdir. Nehai ise bu bir bid'attir demiştir. Böyle diyenlerin delili ise, bu iki re katın müstehab olduğunu kabul etmek, akşam namazını ilk vaktinden az da olsa geciktirmek sonucunu verir.

 

Bazıları ise bu iki hadis ile ilgili olarak bunların mensuh olduklarını söyleyerek cevab vermeye kalkışmışlardır. Ama tercih edilen kanaat bu açık ve sarih hadisler dolayısı ile bu iki re katın müstehab olduğudur. Buhari'nin Sahih'inde ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den: ''Akşamdan önce namaz kılın, akşamdan önce namaz kılın, akşamdan önce namaz kılın" buyurdu. Üçüncüsünde ise "dileyen kimse için" buyurdu denilmektedir.

 

Buna itiraz edenlerin, akşam namazının gecikmesine sebeb olur, sözlerine gelince, bu sünnete aykın bir hayalden ibarettir ve buna iltifat edilmez. Bununla birlikte bu iki rekatı kılmak çok az bir zaman alır ve bundan dolayı namaz ilk vaktinden ancak çok kısa bir süre gecikmiş olur.

 

Nesih iddiasını ileri sürenler ise anlamsız bir iddiada bulunmaktadırlar. Çünkü nesih yoluna ancak tevil yapma imkanını bulamadığımız, hadisleri birbirlerine telif edemediğimiz zaman ve tarihlerini bilmemiz halinde gidilir. Burada ise bunlardan hiçbirisi yoktur. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

164- KORKU NAMAZI BABI