SAHİH-İ MÜSLİM

SALAT

 

باب من خاف أن لا يقوم من آخر الليل فليوتر أوله

129- GECENİN SONUNDA UYANMAYANCAĞINDAN KORKAN BİR KİMSE GECENİN BAŞINDA VİTİR KILSIN BABI

 

حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا حفص وأبو معاوية عن الأعمش، عن أبي سفيان، عن جابر؛ قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "من خاف أن لا يقوم من آخر الليل فليوتر أوله. ومن طمع أن يقوم آخره فليوتر آخر الليل. فإن صلاة آخر الليل مشهودة. وذلك أفضل". وقال أبو معاوية: محضورة.

 

1763- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe tahdis etti, bize Hafs ve Ebu Muaviye, A'meş'den tahdis etti, o Ebu Süfyan'dan, o Cabir'den şöyle dediğini nakletti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Gecenin son vakitlerinde kalkamayacağından korkan bir kimse, vitir namazını ilk vakitlerinde kılsın. Gecenin son vakitlerinde kalkacağını ümit eden bir kimse, vitir namazını gecenin son vakitlerinde kılsın. Çünkü gecenin son vaktinde kılınan namaz şahit olunan bir namazdır ve bu daha faziletlidir. "

Ebu Muaviye: "(Şahid olunan yerine) hazır olunan" demiştir.

 

Diğer tahric: Tirmizi, 455, İbn Mace, 1187

 

 

وحدثني سلمة بن شبيب. حدثنا الحسن بن أعين. حدثنا معقل (وهو ابن عبيدالله) عن أبي الزبير، عن جابر؛ قال:

 سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول "أيكم خاف أن لا يقوم من آخر الليل فليوتر. ثم ليرقد. ومن وثق بقيام من الليل فليوتر من آخره. فإن قراءة آخر الليل محضورة. وذلك أفضل".

 

1764- Bana Seleme b. Şebib de tahdis etti ... Ebu Zübeyr, Cabir'den şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: "Hanginiz gecenin son vaktinde kalkamayacağından korkarsa vitir kılsın sonra uyusun. Ama gece kalkacağından emin olan bir kimse son vaktinde vitir kılsın. Çünkü gecenin son vaktinde kıraatte hazır olunur ve bu daha faziletlidir. "

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Cabir'in rivayet ettiği hadiste: "Gecenin son vaktinde kalkamayacağından korkan bir kimse ... " buyruğunda gecenin sonunda uyanacağına güvenen bir kimsenin vitri gecenin son vaktine kadar ertelemesinin ama buna güvenmeyen bir kimsenin ise vitri erken kılmasının daha faziletli olduğuna açık bir delil bulunmaktadır. Doğrusu budur. Geri kalan diğer mutlak hadisler ise açık ve doğru olan bu tafsilata göre yorumlanır. Bunlardan birisi de: "Can dostum bana vitir kılmadıkça uyumamamı tavsiye buyurdu" hadisidir. Bu hadis uyanacağından emin olmayan kimse hakkında yorumlanır.

 

"Çünkü gecenin son vaktinde kılınan namaz tanık olunan bir namazdır. " Bunun faziletli oluş sebebi. rahmet meleklerinin o namazda hazır bulunmalarıdır. Böylelikle bu hadiste vitrin ve diğer (nafile) namazların gecenin son vaktinde kılınmasının daha faziletli olduğuna dair açık iki delil . bulunmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

130- "NAMAZIN EN FAZİLETLİSİ KUNUTU (KIYAMI) DAHA UZUN OLANDIR", BABI