SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
باب بيان
أن أول وقت
المغرب عند
غروب الشمس
91- AKŞAM VAKTİNİN
GÜNEŞİN BATIŞI İLE BAŞLADIĞINI BEYAN BABI
حدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
حاتم (وهو ابن
علية) عن يزيد
بن أبي عبيد،
عن سلمة بن
الأكوع؛ أن رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
كان
يصلي المغرب
إذا غربت
الشمس وتوارت
بالحجاب.
1438-
Bize Kuteybe b. Said tahdis etti. .. Seleme b. el-Ekva'dan rivayete göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneş batıp da perdenin arkasında
saklandığı zaman akşam namazını kılardı.
Diğer tahric: Buhari,
561 -muhtasar-; Ebu Davud, 417 -buna yakın-; Tirmizi, 164; İbn Mace, 688
-muhtasar-
وحدثنا
محمد بن مهران
الرازي. حدثنا
الوليد بن
مسلم. حدثنا
الأوزاعي.
حدثني أبو
النجاشي. قال:
سمعت رافع بن
خديج يقول:
كنا
نصلي المغرب
مع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم. فينصرف
أحدنا وإنه
ليبصر مواقع
نبله.
1439-
Bize Muhammed b. Mihran er-Razi de tahdis etti. .. Ebu'nNecaşi dedi ki: Rafi b.
Hadic'i şöyle derken dinledim: Biz akşam namazını Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) ile birlikte kılardık da bizden bir kimse namazdan ayrıldığı vakit
okunun düştüğü yerleri görebiliyordu.
Diğer tahric: Buhari,
559; İbn Mace, 687
وحدثنا
إسحاق بن
إبراهيم
الحنظلي.
أخبرنا شعيب
بن إسحاق
الدمشقي.
حدثنا
الأوزاعي.
حدثني أبو
النجاشي.
حدثني رافع بن
خديج قال: كنا
نصلي المغرب،
بنحوه.
1440- Bize İshak b.
İbrahim el-Hanzalt tahdis etti ... Ebu'n-Necaşi dedi ki: Bana Rafi b. Hadic
tahdis edip: Biz akşam namazını kılardık da deyip, hadisi buna yakın rivayet
etti.
AÇIKLAMA: (1438)
"Güneş batıp perdenin arkasında gizlendiği zaman akşam namazını
kılardı." Buradaki iki ifade de aynı anlamdadır, biri diğerini
açıklamaktadır.
(1439) "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte akşam namazını kılardık da ...
'" Bu Allah Resulünün güneşin doğması ile birlikte ilk vaktinde akşam
namazını erken kılıp, biz namazdan aynıdıktan sonra herhangi birimiz yayından
okunu attığı takdirde aydınlık hala devam ettiğinden dolayı okunun düştüğü yeri
görebiliyordu, demektir.
Bu iki hadisten akşam namazının
güneşin batmasının akabinde kılınmasında acele edileceği hükmü çıkmaktadır.
Bunun üzerinde de icma edilmiştir.
Bu hususta şiadan bir
görüş nakledilmiş olmakla birlikte dikkate alınmaz ve bu görüşün esası yoktur.
Şafağın kayboluş vaktine
yakın bir zamana kadar akşam namazının geciktirilmesine dair daha önce geçen
hadislere gelince, açıklandığı gibi geciktirmenin cevazını beyan içindir çünkü
bu hadisler vakte dair soru soran kimseye cevap ile ilgili idi. Bu iki hadis
ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mazeretinin bulunması hali
dışında devam ederek tekrarlaya geldiği adetinin ne olduğunu haber vermektedir.
O halde bunlara dayanmak gerekir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
92- YATSI
NAMAZININ VAKTİ VE GECİKTİRİLMESİ BABI