SAHİH-İ MÜSLİM |
HAYIZ |
باب
الوضوء من
لحوم الإبل
25- DEVE ETLERİ
(YEMEK)TEN DOLAYI ABDEST ALMAK BABI
حدثنا
أبو كامل فضيل
بن حسين
الجحدري.
حدثنا أبو
عوانة عن
عثمان بن
عبدالله بن
موهب، عن جعفر
بن أبي ثور،
عن جابر بن
سمرة؛ أن رجلا
سأل رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: أأتوضأ من
لحوم الغنم؟
قال "إن شئت،
فتوضأ. وإن
شئت، فلا
تتوضأ" قال:
أتوضأ من لحوم
الإبل؟ قال
"نعم. فتوضأ من
لحوم الإبل"
قال: أصلي في
مرابض الغنم؟
قال "نعم" قال:
أصلي في مبارك
الإبل؟ قال
"لا".
800- Bize Ebu Kamil Fudayl b. Huseyn el-Cahderi tahdis etti. Bize Ebu Avane Osman b. Abdullah b. Mevheb'den tahdis etti. O Cafer
b. Ebi Sevr'den, o Cabir b. Semura'dan rivayet ettiğine göre bir adam Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e koyun etinden dolayı abdest alayım mı, diye
sordu. Allah Resulü: ''Arrzu edersen abdest
alabilirsin, dilersen abdest almazsın" buyurdu. Adam: Deve etinden dolayı
abdest alayım mı, dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Evet, deve etinden dolayı
abdest al" buyurdu.
Adam: Koyun ağılında
namaz kılayım mı, dedi. Allah Resulü: "Evet" buyurdu. Adam: Deve
ağıllarında namaz kılayım mı, dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Hayır" buyurdu.
Diğer tahric: İbn Mace,
495 -muhtasar olarak-; Tuhfetu'l-Eşraf, 2131
حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا معاوية
بن عمرو.
حدثنا زائدة
عن سماك. ح
وحدثني
القاسم بن
زكرياء. حدثنا
عبيدالله بن
موسى عن
شيبان، عن
عثمان بن عبدالله
بن موهب،
وأشعث بن أبي
الشعثاء. كلهم
عن جعفر بن
أبي ثور، عن
جابر بن سمرة،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم. بمثل حديث
أبي كامل، عن
أبي عوانة.
801- Bize Ebu Bekr
b. Ebi Şeybe tahdis etti. Bize Muaviye b. Amr tahdis etti. Bize Zaide, Simak'den tahdis etti (H). Bana
Kasım b. Zekeriya da tahdis etti. Bize Ubeydullah b. Musa, Şeyban'dan tahdis etti. O Osman b. Abdullah b. Mevheb
ve Eş'as b. Ebu'ş-Şa'sa'dan rivayet etti. Hepsi Cafer b. Ebu
Sevr'den, o Cabir b. Semura'dan, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den hadisi Ebu
Kamil'in, Ebu Avane'den
rivayet ettiği gibi rivayet etti.
AÇIKLAMA: Senedinde "Abdullah b. Mevheb"
vardır. Mevheb isminde mim ve he harfleri fethalıdır.
Eş'as b. Ebu'ş-Şa'sa'ya gelince, Ebu'ş-Şa'sa'nın adı Selim b. Esved'dir.
Bu babın ihtiva ettiği
hükümlere gelince, ilim adamları deve eti yemenin hükmü hususunda farklı
görüşlere sahiptirler. Çoğunluk bunun abdesti bozmadığı kanaatindedir. Bu
kanaate sahip olanlar arasında dört raşit halife Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali ile ayrıca İbn Mesud, Ubey
b. Ka'b, Ebu'd-Derda, Ebu Talha, Amir b. Rabia, Ebu Umame, tabiinin büyük
çoğunluğu Malik, Ebu Hanife, Şafii ve onların mezhep alimleri de vardır.
Ahmed b. Hanbel, İshak b. Rahuye, Yahya b. Yahya, Ebu Bekr el-Münzir ve İbn Huzeyme de deve eti yemekten
ötürü abdestin bozulduğu kanaatindedirler. Hafız Ebu Bekr el-Beyhaki de bu görüşü tercih
etmiştir. Ayrıca bu görüş hadis ashabından mutlak olarak nakledilmiş yine ashab-ı kiramdan bir topluluktan da bu kanaatte oldukları
rivayet edilmiştir. Allah hepsinden razı olsun.
Bu kanaati benimseyenler
bu babtaki hadiste yer alan Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Evet, deve etinden dolayı
abdest al" buyruğu ile Bera b. Azib'in
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
deve etinden dolayı abdest almak hususunda soru soruldu, o da abdest alınmasını
emir buyurdu" diye gelen rivayeti delil göstermişlerdir. Ahmed b. Hanbel (rahimehullah)
ve İshak b. Rahuye ki: Bu hususta Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
iki hadis sahih olarak rivayet edilmiştir. Bunlar da Cabir'in rivayet ettiği
hadis ile Bera'nın rivayet ettiği hadistir. Cumhur aksi kanaatte olmakla
birlikte bu görüş delil itibariyle daha güçlüdür.
Cumhur bu hadise
Cabir'in (r.anh) rivayet ettiği: "Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in iki husustan sonuncusu ateşin temas ettiği
(ateşte pişen) şeylerden dolayı abdest almamaktır" hadisini sözkonusu ederek cevap vermişlerdir ama bu hadis umumidir.
Deve eti dolayısıyla abdest almayı emreden hadis ise hususi (has)dir. Hususi olan ise umuma göre önceliklidir. Allah en iyi
bilendir.
Deve ağıllarında değil
de, koyun ağıllarında namaz kılmanın mübahlığı ise
ittifakla kabul edilmiş bir husustur. Bununla birlikte deve ağıllarında yani
onların çöktükleri yerlerde namaz kılma yasağı tenzihi bir yasaktır. Mekruh
oluş sebebi ise develerin kaçmaları ve namaz kılanın üzerine atılmalarından
korkulmasıdır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: