SAHİH-İ MÜSLİM |
HAYIZ |
باب تستر
المغتسل بثوب
ونحوه
16- GUSLEDEN (YIKANAN)
KİMSENİN ELBİSE VE BENZERİ BiR ŞEYLE ÖRTÜNMESİ BABI
70 - (336) وحدثنا
يحيى بن يحيى.
قال: قرأت على
مالك عن أبي
النضر؛ أن
أباه مرة مولى
أم هانئ بنت
أبي طالب
أخبره؛ أنه
سمع أم هانئ
بنت أبي طالب
تقول: ذهبت
إلى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم عام الفتح.
فوجدته يغتسل.
وفاطمة ابنته
تستره بثوب.
762- Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti dediki: Malike Ebu'n Nadr'dan duyduğum ona da.Ümmü Hanî binti Ebi
Talib'in azadlısı Ebu Mürre'nin haber verdiği şu hadisi okudum. Ebu Mürre Ümmü Hani binti Ebi Talib'i şunları söylerken
işitmiş: Mekke'nin fethedildiği sene Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem}'in yanına gitmiştim. Onun yıkanmakta olduğunu, kızı Fatıma'nın da bir
elbise ile onu örttüğünü gördüm.
Diğer tahric: Buhari,
280, 357 -uzunca-, 3171 -uzunca-, 6158 -uzunca-; Müslim, 6166; Tirmizi, 2734,
1579; Nesai, 225; İbn Mace, 465; Tuhfetu'l-Eşraf, 18018
71 - (336) حدثنا
محمد بن رمح
بن المهاجر.
أخبرنا الليث
عن يزيد بن
أبي حبيب، عن
سعيد بن أبي
هند؛ أن أبا
مرة مولى عقيل
حدثه؛ أن أم
هانئ بنت أبي
طالب حدثته؛
أنه لما كان
عام الفتح،
أتت رسول الله
صلى الله عليه
وسلم وهو
بأعلى مكة.
قام رسول الله
صلى الله عليه
وسلم
إلى غسله.
فسترت عليه
فاطمة. ثم أخذ
ثوبه فالتحف
به. ثم صلى
ثمان ركعات
سبحة الضحى.
763- Bize Muhammed b. Rumh
b. el Muhacir rivayet etti. (Dediki): Bize Leys Yezîd b. Ebî Habîb'den, o da
Said b. Ebi Hind'den naklen haber verdi. Said'e de Akîl'in azadlısı Ebu Mürre
rivayet etmiş, Ebu Talib'in kızı Ümmü Hani
kendisine tahdis ettiğine göre Mekke'nin fethedildiği sene Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'nin üst taraflarında bulunuyorken yanına
gitti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yıkanmak üzere kalktı. Fatıma
onun önünü örtü ile kapattı sonra elbisesini alıp ona sarındı sonra sekiz rekM
kuşluk namazını kıldı.
72 - (336) وحدثناه
أبو كريب.
حدثنا أبو
أسامة عن
الوليد بن
كثير، عن سعيد
بن أبي هند،
بهذا الإسناد
وقال:
فسترته
ابنته فاطمة
بثوبه. فلما
اغتسل أخذه فالتحف
به. ثم قام
فصلى ثمان
سجدات. وذلك
ضحى.
764- Bize bu hadisi Ebu
Kureyb de rivayet etti. (Dediki): Bize Ebu Üsame, Velid b. Kesîr'den, o da Said b. Ebi Hind'den bu isnadla rivayet etti. Said: Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yıkandıktan sonra elbisesini alıp ona
büründü sonra kalkıp beş rekat namaz kıldı. Bu kuşluk vaktinde idi.
Diğer tahric: Buhari,
280, 357 -uzunca-, 3171 -uzunca-, 6158 -uzunca-; Müslim, 6166; Tirmizi, 2734,
1579; Nesai, 225; İbn Mace, 465; Tuhfetu'l-Eşraf, 18018
73 - (337) حدثنا
إسحاق بن
إبراهيم
الحنظلي. أخبرنا
موسى القارئ.
حدثنا زائدة
عن الأعمش، عن
سالم بن أبي
الجعد، عن
كريب، عن ابن
عباس، عن
ميمونة؛ قالت: وضعت
للنبي صلى
الله عليه
وسلم ماء
وسترته فاغتسل.
765- Bize İshak b. İbrahim
El-Hanzali rivayet etti. (Dediki): Bize Muse'I Kaari haber verdi. (Dediki), bize
Zaide A'meş'den, o da Salim b. Ebil Ca'd'dan o da Kureyb'den, o da İbn Abbas'tan, o Meymune'den Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem}'e su (hazırlayıp) koydum sonra onu örttüm O da yıkandı, dedi.
Diğer tahric: Buhari,
260, 249, 257 -buna yakın muhtasar olarak-, 259 -buna yakın-, 265 -buna yakın
muhtasar olarak-, 266 -buna yakın-, 274 -buna yakın-, 276, 281 -muhtasar olarak
buna yakın-; Müs!im, 765 -muhtasar olarak-; Ebu Davud, 245 -uzunca-; Tırmizi,
103 -buna yakın muhtasar olarak-; Nesai, 253, 416 -buna yakın muhtasar olarak-,
417, 406 -muhtasar olarak-; İbn Mace, 467 -muhtasar olarak-
AÇIKLAMA (762 - 765) (762)
"Ebu'n-Nadr'dan rivayete göre Ümmü Hani'nin azatlısı Ebu Murre"
denilmekte iken diğer rivayette (763) "Akil'in azatlısı Ebu Murre" denilmektedir.
Ebu'n-Nadr'ın adı Salim
b. Ebu Umeyye el-Kuraşi et-Teymi el-Medeni' dir.
Ömer b. Abdullah
et-Teymi'nin azatlısıdır. Ebu Murre'nin adı ise Yezid olup, Ümmü Hani'nin
azatlısıdır. Ümmü Hani'nin kardeşi Akil ile birlikte bulunurdu. Bundan dolayı
diğer rivayette onun mevlası (azatlısı) olduğunu ifade etmiştir. Ümmü Hani'nin
adı ise Fahite'dir. Fatıma olduğu, Hind olduğu da söylenmiştir. Oğlu Hani b.
Hubeyre b. Amr'ın adı ile künyelenmiştir. "Hani"nin sonunda hemze
vardır. Ümmü Hani (r.a.) Mekke fethedildiği günü Müslüman olmuştur.
"Mekke'nin
fethedildiği sene Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gittim ...
" Bu buyrukta bir erkeğin kendisi ile arasında bir elbise, örtü ve buna
benzer bir engel bulunması şartıyla mahremi olan bir kadının huzurunda
yıkanmasının caiz olduğuna delil vardır.
(763) "Sonra sekiz
rekat kuşluk namazı kıldı."
Bu lafız oldukça
incelikli bir hususu ihtiva etmektedir. O da kuşluk namazının sekiz rekat
olduğudur. "Kuşluk namazı" demiş olması da buna delildir. Ayrıca bu
ifade bunun bilinen ve karar kılmış bir sünnet olduğunu da Allah Resulünün bu
namazı kuşluk namazı niyetiyle kıldığını da açıkça ifade etmektedir. Halbuki
diğer rivayet (764) böyle değildir. Orada "sekiz rekat namaz kıldı, o
zaman kuşluk vakti idi" demiştir. Buradan da birtakım kimseler doğru
olmayan bir sonuca ulaşmakta ve: Bunda kuşluk namazının sekiz rekat olduğuna
delil yoktur, diyerek Nebi (s.a.v.)'in bu vakitte kuşluk vakti olduğu için
değil, Mekke'nin fethedilmesi sebebiyle sekiz rekat namaz kıldığını ileri
sürmektedirler. Bu lafza dayanarak bu kanaati ileri süren bir kimse Ümmü
Hani'nin:
"Kuşluk
namazı" ifadesinden hareketle bu sonucu çıkartamaz. İnsanlar da önceleri
de, sonraları da bu hadisi kuşluk namazının sekiz rekat olduğuna delil gösterip
durmuşlardır. Allah en iyi bilendir.
(Hadisteki lafzıyla)
"subha" nafile namaz demektir. Bu namazdaki tesbih (subhanallah)
demek sebebiyle ona bu isim verilmiştir.
(764) "Sekiz rekat
(secde) kıldı" sözünden maksat sekiz rekat kıldığıdır. Rekata secde adının
verilmesi secdeyi de kapsaması dolayısıyladır. Bu bir şeye onun bir kısmını
teşkil eden şeyin adının verilmesi (tesniyetu'ş-şey'i bi cüz'ih) türündendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
17- AVRETLERE
BAKMANIN HARAM OLDUĞU BABI