بَاب
فِي
التَّخْيِيرِ
بَيْنَ
الْأَنْبِيَاءِ
عَلَيْهِمْ
الصَّلَاةُ
وَالسَّلَامُ
13. Nebiin Biri
Diğerine Tercih Edilemez
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
حَدَّثَنَا
عَمْرٌو يَعْنِي
ابْنَ
يَحْيَى عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ قَالَ النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا
تُخَيِّرُوا
بَيْنَ
الْأَنْبِيَاءِ
Ebu Said el-Hudri'den
(rivayet edildiğine göre) Nebi (s.a.v.) "Nebilerin birini diğerinden üstün
görmeyiniz" buyurmuştur.
İzah:
Buhari, husumât, diyât;
Müslim, fedâil; Ahmed b. Hanbel, III, 31, 33.
İlk Nebi Adem (a.s.)
ile son Nebi Muhammed (s.a.v.) arasında binlerce asırlık bir zaman geçtiği
gibi, geçen bu süre içerisinde sayısını ancak Allah'ın bildiği birçok da Nebi
gönderilmiştir. Bu Nebiler arasında gerek Allah'a itaat yönünden ve gerekse
tebliğ ettikleri dinlerin, insanları dünya ve ahiret saadetine yöneltmesi
yönünden hiçbir fark yoktur. Bu sebeple yaptıkları Nebilik görevi yönünden bu
Nebilerden herhangi birini veya birkaçını üstün görüp diğerini küçük görmek doğru
değildir. "Allah'ın
Nebilerinden hiçbirini (diğerinden)
ayrı tutmayız..."[Bakara
285] ayet-i kerimesi de bu gerçeği ifade etmektedir. Mevzumuzu teşkil eden
hadis-i şerifte kastedilen de bu husustur.
Bununla beraber yüce
Allah bu Nebilerden dilediklerini, dilediği bazı meziyetlerle bezemiştir. Bu
meziyetler yönünden onlardan kimini kiminden üstün yapmıştır. Mesela, Adem
(a.s.) e melekler secde etmiştir.
İbrahim (a.s.) ı ateş
yakmamıştir. Musa (a.s.) Allah ile konuşmak şerefine erişmiştir. Hz. Süleyman'a
insanlar, cinler, kuşlar, vahşi hayvanlar ve rüzgarlar boyun cğdirilmiştir.
Nebi olmaları bakımından hepsi de çok yüce bir şerefe haizdir. Ancak her biri,
bir meziyette ve sıfatta diğerinden üstün kılınmıştır.
Nitekim Allahu Teâlâ
hazretleri "İşte bu Nebiler... Onlardan bazılarını üstün
kılmışızdır..." (Bakara (2), 253) ayet-i kerimesiyle de bu hususu bizlere
açıkça bildirmiştir. Bu mevzu için 4670 ve 4673 numaralı hadislerin şerhine de
bakılabilir.