بَاب
فِي تَرْكِ
الْقَوَدِ
بِالْقَسَامَةِ
9. Kasame İle Kısası
Terketmek
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ
الصَّبَّاحِ
الزَّعْفَرَانِيُّ
حَدَّثَنَا
أَبُو
نُعَيْمٍ
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
عُبَيْدٍ
الطَّائِيُّ
عَنْ
بُشَيْرِ بْنِ
يَسَارٍ
زَعَمَ أَنَّ
رَجُلًا مِنْ
الْأَنْصَارِ
يُقَالُ لَهُ
سَهْلُ بْنُ
أَبِي حَثْمَةَ
أَخْبَرَهُ
أَنَّ
نَفَرًا مِنْ
قَوْمِهِ
انْطَلَقُوا
إِلَى
خَيْبَرَ
فَتَفَرَّقُوا
فِيهَا
فَوَجَدُوا
أَحَدَهُمْ
قَتِيلًا
فَقَالُوا
لِلَّذِينَ
وَجَدُوهُ
عِنْدَهُمْ
قَتَلْتُمْ صَاحِبَنَا
فَقَالُوا
مَا
قَتَلْنَاهُ
وَلَا
عَلِمْنَا
قَاتِلًا
فَانْطَلَقْنَا
إِلَى
نَبِيِّ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
فَقَالَ
لَهُمْ تَأْتُونِي
بِالْبَيِّنَةِ
عَلَى مَنْ
قَتَلَ هَذَا
قَالُوا مَا
لَنَا
بَيِّنَةٌ
قَالَ فَيَحْلِفُونَ
لَكُمْ
قَالُوا لَا
نَرْضَى
بِأَيْمَانِ
الْيَهُودِ
فَكَرِهَ
نَبِيُّ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ
يُبْطِلَ دَمَهُ
فَوَدَاهُ
مِائَةً مِنْ
إِبِلِ الصَّدَقَةِ
Beşir b. Yesâr'dan; O,
Ensar'dan adının Sehl b. Ebî Has'ame olduğunu zannetiği bir adam'ın kendisine
şöyle haber verdiğini söyledi: Kavminden (Sehl b. Has'ame'nin) bir gurup
Hayber'e gitmişlerdi. Orada birbirlerinden ayrıldılar. Bilâhere içlerinden
birisini öldürülmüş olarak buldular. Arkadaşlarını yanlarında buldukları kavme;
"Arkadaşımızı siz öldürdünüz" dediler. Onlar: "Onu biz
öldürmedik ve öldüreni de bilmiyoruz" dediler. Bunun üzerine Rasûlullah
(s.a.v)'e gittik. Rasûlullah (s.a.v) onlara: "Bunu kimin öldürdüğüne dâir
bana beyyine getirebilir misiniz?" dedi. Onlar: “Bizde beyyine yok" dediler.
Rasûlullah (s.a.v): "(Yahudiler) sizin için yemin etsinler mi?"
Maktulün velileri: "Yahudilerin yeminine razı olmayız" dediler.
Allah Rasûlü, maktulün
kanını heder etmeyi hoş görmedi ve sadaka (zekât) develerinden yüz tanesi ile
onun diyetini verdi.
İzah:
Buharî, diyât: Müslim,
kasâme; Nesâî, kasâme; İbn Mace. diyât; Mâlik, kasâme
Bu Hadis-i Şerif, daha
önce geçen 4520 ve 4521 numaralı
hadislerde geçen olayın aynısından bahsetmektedir. Ancak bir farkı, o
hadislerde ve bundan sonra gelecek olan-larda Hz. Nebi (s.a.v) in diyeti kendi
malından ödediği bildirildiği halde, bu rivayette sadaka (zekât) develerinden
ödediği beyân edilmektedir. O hadisleri izah ederken; Rasûluilah'ın zekât
develerini, kendilerine tevzi edilen fakirlerden satın alarak diyeti ödemiş
olmasının muhtemel olduğunu söylemiştik. İbnü'l-Kayyim, bu ihtimâle
Rasûlullah'ın diyet olarak verdiği develeri, zekât develerinden ödünç almış
olması ihtimâlini de ekler.