DEVAM: 17. Hırsızlık
Yapan Veya Haddi Gerektiren Bir Suçu İşleyen Akıl Hastasının Durumu
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ أَبِي
ظَبْيَانَ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ قَالَ
أُتِيَ
عُمَرُ
بِمَجْنُونَةٍ
قَدْ زَنَتْ
فَاسْتَشَارَ
فِيهَا
أُنَاسًا
فَأَمَرَ
بِهَا عُمَرُ
أَنْ
تُرْجَمَ
مُرَّ بِهَا
عَلَى عَلِيِّ
بْنِ أَبِي
طَالِبٍ
رِضْوَانُ
اللَّهِ عَلَيْهِ
فَقَالَ مَا
شَأْنُ
هَذِهِ قَالُوا
مَجْنُونَةُ
بَنِي
فُلَانٍ
زَنَتْ فَأَمَرَ
بِهَا عُمَرُ
أَنْ
تُرْجَمَ
قَالَ فَقَالَ
ارْجِعُوا
بِهَا ثُمَّ
أَتَاهُ
فَقَالَ يَا
أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
أَمَا
عَلِمْتَ
أَنَّ الْقَلَمَ
قَدْ رُفِعَ
عَنْ
ثَلَاثَةٍ
عَنْ الْمَجْنُونِ
حَتَّى
يَبْرَأَ
وَعَنْ النَّائِمِ
حَتَّى
يَسْتَيْقِظَ
وَعَنْ
الصَّبِيِّ
حَتَّى
يَعْقِلَ
قَالَ بَلَى
قَالَ فَمَا
بَالُ هَذِهِ
تُرْجَمُ
قَالَ لَا
شَيْءَ قَالَ
فَأَرْسِلْهَا
قَالَ
فَأَرْسَلَهَا
قَالَ فَجَعَلَ
يُكَبِّرُ
İbn Abbas radıyallahu
anhüma şöyle demiştir: Ömer (r.a)'e zina etmiş olan akıl hastası bir kadın
getirildi. Hz. Ömer, onun hakkında insanlarla istişarede bulundu ve
recmedilmesini emretti. Ali b. Ebi Talib (r.a) kadına rastladı (bir diğer
nüshaya göre: Kadını Ali b. Ebî Talib'in bulunduğu bir yerden götürdüler) ve; Bunun
hali ne? dedi. Bu falan oğullarının delisidir. Zina etti, Ömer de
recmedilmesini emreddi, dediler. Ali: Onu geri götürünüz, dedi, sonra da Ömer'e
gelip:, Ey mü'minlerin emiri! (Rasûlullah'ın:) "Üç gruptan; iyileşinceye
kadar deliden, uyanıncaya kadar uyuyandan ve aklı erinceye (baliğ oluncaya)
kadar da çocuktan kalem kaldırılmıştır" (diye) buyurduğunu bilmiyor
musunuz? dedi. Ömer (r.a): Evet biliyorum, O halde bu kadının durumu nedir,
neden recmedüiyor? Bir şey yok. Onu salıver, İbn Abbas: Ömer (r.a) kadını
salıverdi ve tekbir getirmeye başladı, dedi.
İzah:
Hattabi. Hz. Ömer'in akıl
hastası olan bir kadının recmedilmesini emretmiş olup da etrafındakilerin buna
razı olmalarının mümkün olmadığını, kadının bazan iyileşip ba-zan da
delirdiğini ve iyileştiği esnada zina etmiş olmasının muhtemel olduğunu söyler.
Hz. Ömer'in kanaati akıl hastasının, akıllılık anındaki yaptığı suçtan dolayı
haddin uygulanması, Hz. Ali'nin kanaati ise uygulanmaması istikametinde
olabilir.
Hz. Ömer'in tekbir
getirmesine sebep, yaptığı anlaşıldıktan dolayı duyduğu şaşkınlıktır.