DEVAM: 27. Karısının
Cariyesi İle Zina Eden Kişinin Durumu
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
حُسَيْنٍ
الدِّرْهَمِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى عَنْ
سَعِيدٍ عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ
سَلَمَةَ
بْنِ
الْمُحَبَّقِ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَحْوَهُ
إِلَّا
أَنَّهُ
قَالَ وَإِنْ
كَانَتْ طَاوَعَتْهُ
فَهِيَ
وَمِثْلُهَا
مِنْ مَالِهِ
لَسَيِّدَتِهَا
Hasen, Seleme b.
el-Muhabbak'tan, O da Rasûluilah (s.a.v.)'den önceki (4460.) hadisin benzerini
rivayet etmiştir. Ancak, bu rivayete göre Rasûlullah: "Eğer kadın gönüllü
ise, hem cariye hem de adam'ın malından, onun misli, cariyenin sahibine
(kadına) verilir" dedi.
İzah:
Hattâbî: "Bu hadis
münkerdir. Kabîsa b.Hureys ma'rûf değildir. Bu gibi hadisler hüccet olamaz.
Hasen, hadis işittiği kimselere pek aldırmaz, incelemezdi. Hasen'in arkadaşı,
Eş'as'm; bu hükmün hadler meşru kılınmadan önce olduğunu duydum, dediği
rivayet edilir" demiştir.
Gerçekten, bu
rivayetlerle, önceki rivayetler birbirleri ile tam bir çelişki içersindeler.
Onlar da, karısının cariyesi ile cinsî ilişki kurana; duruma göre recm veya
değnek cezaları, yâni had uygulandığı söylenirken, bu rivayetlerde, haddin
olmadığı anlaşılmaktadır. İbn. Mâce'nin aynı râvîden rivayet ettiği bir
haberde; Rasulullah'a, karısının cariyesi ile cinsi ilişki kuran bir adam
getirildiği ve Rasulullah'm ona had uygulamadığı açıkça ifade edilmektedir.[İbn
Mâce. hudûd: Had. No: 2552.]
Hattâbî, yukarıya
aktardığımız, sözlerinde, bu rivayetlere itibar edile-miyeceğini söylemişti.
Hattâbî'nin bu rivayetleri hüccet saymamakta başka sebepleri de var. Şöyle ki:
a- Bu, konunun
esaslarına ters düşen bir durumdur. Hiç bir âlim bu rivayetlerde öngörülen
hükmü benimsememiştir.
b- Telef edilen bir mal
için, mislini ödettirmek hayvanlara hastır.
c- Bu rivayetlere göre
zina, bir kadına sahip olma hakkını vermektedir.
d- Bu hüküm bedenden
haddi düşürüp, malda ceza uygulamaktır.
Bütün bunlar, hiçbir
âlimin kabul etmediği, şeriata uygun olmayan şeylerdir. Şayet bu rivayetler sahih
ise, bunların mensuh olduğunu söylemek gerekir.
Sıraladığımız bu madde
ve görüşler, Hattâbî'ye ait idi.
Hind ulemâsından
Mevlânâ Muhammed Yahya, biribirleri ile çelişkili görülen bu rivayetlere daha
değişik bir biçimde bakmış ve aralarını telif etmiştir.
Muhammed Yahya özetle
şöyle der:
"Karısının
cariyesi ile zina eden birisi bunu karısının izni ile yapmışsa değnekle
dövülür. Karısının izni olmamışsa recmedilir. Bundan sonra bakılır; eğer
câriye gönüllü olarak kendisini teslim etmişse, o cariyenin adama verilmesi
maslahat gereğidir. Çünkü bunlar birbirlerine alışmışlardır,
o işi tekrar tekrar
isteyeceklerdir. Harama düşmektense, cariyeyi erkeğe verip, helâl kılmak daha
yerindedir. Eğer câriye gönüllü değil de, adam kendisine zorla tecâvüz etmişse,
cariyenin serbest bırakılması uygun olur. Çünkü bu durumdaki bir cariyenin o
evde tutulması birçok kötülüklere sebep olur."
Bezhı'l-Mechûd müellifi
bunları naklettikten sonra, Muhammed Yahya'nın bu nefis izahının, hiçbir
fakihin aklına gelmeyen eşsiz bir izah olduğunu söyler.