DEVAM: 25. İki
Yahudinin Recmedilmeleri
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
حَدَّثَنَا
أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنْ الْأَعْمَشِ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مُرَّةَ عَنْ
الْبَرَاءِ
بْنِ عَازِبٍ
قَالَ مُرَّ
عَلَى
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِيَهُودِيٍّ
مُحَمَّمٍ
مَجْلُودٍ
فَدَعَاهُمْ
فَقَالَ
هَكَذَا
تَجِدُونَ
حَدَّ
الزَّانِي
فَقَالُوا
نَعَمْ
فَدَعَا رَجُلًا
مِنْ
عُلَمَائِهِمْ
قَالَ لَهُ
نَشَدْتُكَ
بِاللَّهِ
الَّذِي
أَنْزَلَ
التَّوْرَاةَ
عَلَى مُوسَى
أَهَكَذَا
تَجِدُونَ
حَدَّ
الزَّانِي
فِي كِتَابِكُمْ
فَقَالَ
اللَّهُمَّ
لَا وَلَوْلَا
أَنَّكَ
نَشَدْتَنِي
بِهَذَا لَمْ
أُخْبِرْكَ
نَجِدُ حَدَّ
الزَّانِي
فِي كِتَابِنَا
الرَّجْمَ
وَلَكِنَّهُ
كَثُرَ فِي
أَشْرَافِنَا
فَكُنَّا
إِذَا
أَخَذْنَا الرَّجُلَ
الشَّرِيفَ
تَرَكْنَاهُ
وَإِذَا
أَخَذْنَا
الرَّجُلَ
الضَّعِيفَ
أَقَمْنَا
عَلَيْهِ
الْحَدَّ
فَقُلْنَا
تَعَالَوْا
فَنَجْتَمِعُ
عَلَى شَيْءٍ
نُقِيمُهُ
عَلَى
الشَّرِيفِ وَالْوَضِيعِ
فَاجْتَمَعْنَا
عَلَى التَّحْمِيمِ
وَالْجَلْدِ
وَتَرَكْنَا
الرَّجْمَ
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ
إِنِّي
أَوَّلُ مَنْ
أَحْيَا أَمْرَكَ
إِذْ
أَمَاتُوهُ
فَأَمَرَ
بِهِ فَرُجِمَ
فَأَنْزَلَ
اللَّهُ
عَزَّ
وَجَلَّ يَا
أَيُّهَا
الرَّسُولُ
لَا
يَحْزُنْكَ الَّذِينَ
يُسَارِعُونَ
فِي
الْكُفْرِ
إِلَى
قَوْلِهِ
يَقُولُونَ
إِنْ
أُوتِيتُمْ
هَذَا
فَخُذُوهُ وَإِنْ
لَمْ
تُؤْتَوْهُ
فَاحْذَرُوا
إِلَى قَوْلِهِ
وَمَنْ لَمْ
يَحْكُمْ
بِمَا أَنْزَلَ
اللَّهُ
فَأُولَئِكَ
هُمْ
الْكَافِرُونَ
فِي
الْيَهُودِ
إِلَى
قَوْلِهِ
وَمَنْ لَمْ
يَحْكُمْ
بِمَا
أَنْزَلَ
اللَّهُ فَأُولَئِكَ
هُمْ الظَّالِمُونَ
فِي
الْيَهُودِ
إِلَى قَوْلِهِ
وَمَنْ لَمْ
يَحْكُمْ
بِمَا
أَنْزَلَ اللَّهُ
فَأُولَئِكَ
هُمْ
الْفَاسِقُونَ
قَالَ هِيَ
فِي
الْكُفَّارِ
كُلُّهَا
يَعْنِي
هَذِهِ
الْآيَةَ
Berâ b. Âzib (r.a)'den;
şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v.)'e (yüzü) kömürle karartılmış (deynekle
dövülmüş) bir Yahudi getirildi. Efendimiz, onları (Yahudileri) çağırıp:
"Zina haddini (kitabınızda) böyle mi buluyor sunuz?" dedi. "Evet"
dediler. Rasûlullah. bilginlerinden bir adam çağırıp: "Tevrat'ı Musa'ya
indiren Allah aşkına şöyle, kitabınızda zina haddini (cezasını) böyle mi
buluyorsunuz?" dedi.
Adam şu cevabı verdi:
"Vallahi hayır. Eğer sen bunu bana böyle sormuş olmasaydın, haber
vermezdim. Biz kitabımızda zina cezası olarak recmi buluyoruz. Ancak zina bizim
eşrafımız arasında çoğaldı. Biz eşraftan bir adamı yakaladığımızda bırakıverir,
zayıf bir adamı yakaladığımızda ise ona haddi tatbik ederdik. Bunun üzerine
gelin, hem zayıflarımız hem de ileri gelenlerimize uygulayacağımız bir şeyde
birleşelim dedik ve kömürle boyama ve deynek vurma üzerinde birleştik. Recmi
terkettik." Rasûlullah (s.a.v.): "Ey Allahım! Ben, senin emrini
kaldırdıklarında ilk ihya edenim" buyurdu, zinâkârın recmedilmesini
emretti ve adam recmedildi. Allah (c.c) de:
"Ey Nebi! Kalpleri
inanmamışken ağızlarıyla inandık diyen Yahudilerden yalana kulak verenler ve
başka bir topluluk hesâbına casusluk edenlerden inkâra koşanlar seni üzmesin.
Sözleri asıl yerlerinden değiştirirler de; böyle bir fetva size verilirse alın,
verilmezse, kaçının derler. Allah'ın fitneye düşmesini dilediği kimse için
Allah'a karşı senin elinden bir şey gelmez. İşte onlar Allah'ın kalplerini
arıtmak istemediği kimselerdir. Dünyada rezillik onlaradır. Onlara âhirette de
büyük azâb vardır." ayetini, yahûdiler hakkındaki: "Allah'ın indirdiği
ile hükmetmeyenler, kâfirlerin de kendileridir..." âyetine kadar, yine
yahûdiler hakkındaki "Allah'ın indirdiği ile hükmetmeyenler zâlimlerin ta
kendileridir" ayetine kadar ve aynı şekilde Yahudiler hakkında olan
"Allah'ın indirdiği ile hükmetmeyenler, fâsıklann ta
kendileridir"[Mâide 41-47] ayetine kadar indirdi.
Râvi der ki: Bunlar,
yani bu ayetler, tüm kâfirler hakkındadır.
Diğer tahric: Müslim,
hudûd; İbn Mâce. Bu babın ilk hadisinde geçen olay kastedilmektedir.
AÇIKLAMA:
Mâide sûresinin 41- ile
47 ayetleri, bu hadise üzerine inmiş, ancak metinde tamamı yer almamış sadece
işaret edilmiştir. Anlam bozulmasın diye tamamına yer verdik.