DEVAM: 6. Zil
Konusunda Varid Olan Hadisler
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
الرَّحِيمِ
حَدَّثَنَا
رَوْحٌ
حَدَّثَنَا
ابْنُ جُرَيْجٍ
عَنْ
بُنَانَةَ
مَوْلَاةِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ
حَسَّانَ
الْأَنْصَارِيِّ
عَنْ عَائِشَةَ
قَالَتْ
بَيْنَمَا
هِيَ
عِنْدَهَا إِذْ
دُخِلَ
عَلَيْهَا
بِجَارِيَةٍ
وَعَلَيْهَا
جَلَاجِلُ
يُصَوِّتْنَ
فَقَالَتْ لَا
تُدْخِلْنَهَا
عَلَيَّ
إِلَّا أَنْ
تَقْطَعُوا
جَلَاجِلَهَا
وَقَالَتْ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ لَا
تَدْخُلُ
الْمَلَائِكَةُ
بَيْتًا فِيهِ
جَرَسٌ
Abdurrahman b. Hassan
el-Ensarî'nin cariyesi, Bünane'den rivayet edildi ki; O (Bûnâne) Hz. Aişe
(r.anha)'nın yanında iken üzerinde sesler çıkartan ziller bulunan bir câriye,
Hz. Aişe'nin yanına katıldı.
Hz. Aişe (r.a): "
Onun zillerini kesmeden (çıkarmadan) benim yanıma sokmayınız. Ben,
"Rasûlullah (s.a.v.)'i "içerisinde zil bulunan eve melekler
girmez" derken işittim" dedi.
İzah:
Bu hadîsin Hz. Aişe'nin
"RasûlullahMan naklettiği bölümü Kitâbü'l Cihâd'da "Melekler,
içerisinde köpek ve çan olan yolcularla arkadaşlık etmezler"[2555 nolu
hadis] lâfzi ile geçmiştir. Hadis bu şekli ile Müs-lîm, Libas, 103 ve Tirmizi,
Cihâd 25'de de yer almıştır.
Gerek Hz. Ömer'den
rivayet edilen birinci hadis, gerekse Hz. Aişe'den rivayet edile ikinci hadis,
kadınların kendilerine zinet olarak, ses çıkaran zinet takmalarının caiz
olmadığına delâlet etmektedir. Müslim'in Ebü Hureyre' (r.a)'dan rivayet ettiği
bir hadiste de Hz. Nebi (s.a.v.) "zil, şeytanın düdüklerindendir" buyurmuştur.
Bu hadîs de zilin caiz olmayışına delâlet etmektedir.
Hadîslerin zahirine
göre ister büyük, ister küçük olsun ve hangi maddeden yapılmış olursa olsun
ses çıkaran her türlü çanın caiz olmadığına delâlet eder. Buna göre ses çıkaran
bütün zinetler çan hükmündedir ve kadınlar tarafından kullanılması caiz
değildir.
Meleklerin, içerisinde
zil bulunan eve girmeyişlerinin hikmeti, bazı alimlere göre kilise çanına
benzedikleri içindir. Bazı alimler ise buna sebebin, çanların çirkinliği
olduğunu söylerler. Kanatımızca, çan ses çıkardığı için dikkat çektiğini ve
nehyin hikmetleri arasında bununda göz önünde tutulması gerekir.