DEVAM: 9- Saç
Konusunda Varid Olan Hadisler
حَدَّثَنَا
ابْنُ
نُفَيْلٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ أَبِي
الزِّنَادِ عَنْ
هِشَامِ بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ
كَانَ شَعْرُ
رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَوْقَ
الْوَفْرَةِ
وَدُونَ
الْجُمَّةِ
Aişe (r.anha) şöyle
demiştir. "Rasûlullah (s.a.v.)'in saçı vefreden daha fazla cümmeden kısa
idi. (kulak yumuşağı ile omuzlan arasında îdi)
İzah:
Tirmizî Libas; İbn Mâce
Libas; Ahmed b Hanbel. VI, 108, 118.
Tirmizî bu son hadis
için "basen garip sahihtir" der.
Hadîsin Tirmizî'deki
rivayetinde; Hz. Âişe Nebi (s.a.v.) Efendimiz'le kendisinin aynı kaptan
yıkandıklarını da ilâve etmiştir. Ayrıca Tirmizî'nin rivayeti bunun tam aksine
"Cümmenin üstünde vefrenin altında idi" şeklindedir.
Âvnü'l-Mabud'da,
Tirmizî ile Ebû Davud'un rivayetleri arasındaki fark konusunda şöyle
denilmektedir. "Tirmizî'nin rivayetinden maksat saçın ulaştığı yere
nisbetledir. Yani Rasûlullah (s.a.v.).'in saçı cümme'nin üstünde ve vefrenin de
aşağısında idi. Ebû Davud'un rivayeti ise saçın uzunluk ve kısalığına
nisbetledir. Yani Efendimiz'in saçı Vefreden uzun cümmeden kısadır. Bu durumda
rivayetler arasında bir çelişki olmadığı ortaya çıkmış oluyor."
Metni terceme ederken
Vefre ve cümme kelimelerini aynen aktardık.
Vefre: Kulak yumuşağına
ulaşan saç demektir.
Cümme: Omuzlara kadar
varan saça denilir. İkisinin arasındaki saçı da lemme denilir.
Bu babın ilk hadisinin izahı
esnasında da belirttiğimiz gibi Nebi Efendimiz'in saçının, kulağının yansına
kulak yumuşağına, omuzuna ve omuz ile kulak yumuşağı arasına kadar olduğu
görülmüştür. Bu, efendimizin saçlarının değişik halleri ve değişik zamanlar
ile ilgilidir.