بَاب
مَا جَاءَ فِي
الشَّعَرِ
9- Saç Konusunda Varid
Olan Hadisler
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
الْأَنْبَارِيُّ
قَالَا
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ
عَنْ أَبِي
إِسْحَقَ
عَنْ الْبَرَاءِ
قَالَ مَا
رَأَيْتُ
مِنْ ذِي
لِمَّةٍ
أَحْسَنَ فِي
حُلَّةٍ
حَمْرَاءَ
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
زَادَ
مُحَمَّدُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ لَهُ
شَعْرٌ
يَضْرِبُ
مَنْكِبَيْهِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
كَذَا
رَوَاهُ
إِسْرَائِيلُ
عَنْ أَبِي إِسْحَقَ
قَالَ
يَضْرِبُ
مَنْكِبَيْهِ
و قَالَ
شُعْبَةُ
يَبْلُغُ
شَحْمَةَ
أُذُنَيْهِ
El-Berâ (r.a)'ın şöyle
dediği rivayet edilmiştir. Kırmızı elbise içinde saçları boynuna dökülenler
içinde Rasûlullah (s.a.v.)'den daha güzel birini görmedim.
Râvî Muhammed b.
Süleyman buna "onun omuzlarını döven saçı vardı" sözünü ilâve
etmiştir.
Ebâ Davûd derki; Bunu
israil'de Ishâk'clan rivayet elti ve "saçı omuzlarını döverdi" dedi.
Şube ise "Kulaklarının yumuşağına kadar varırdı" dedi.
İzah:
Müslim, Fedaîl;
Tirmizi. Libas; Nesaî; Zinet: İbn Mâce. Libas
Hadis'in Müslîm ve
Tırınizi'deki rivayetlerindeNebi (s.a.v.) Efendimiz'in saçlarının uzunluğuna
delâlet eden bu ifâdelerin yanı şıra, onun omuzlarının geniş, boyunun da orta
olduğuna işaret edilmiştir. İbn Mâce'nin rivayetin ise "kırmızı elbise
içinde, taranma yönünden, Rasûlullah'dan daha güzel birisini görmedim."
şeklindedir.
Bu hadisden Nebi
(s.a.v.) Efendimizin saçlarının kulakları ile omuzlan arasına kadar uzandığı
anlaşılmakladır. Oysa hadisin bazı rivayetlerinde ve bundan sonra gelecek olan
hadislerde, kulak yumuşağına, kulağının yansına veya omuzlara kadar vardığı
belirtilmektedir.
Nevevî'nin belirttiğine
göre hadisler arasındaki bu farklılıklar Rasûlullah efendimizin saçlarının
değişik zamanlarda değişik uzunlukta oluşudur. Yani saçları uzadığı zaman
omuzlarına doğru sarkardı kısalttığında da kulak yumuşağına veya kulağının
yarısına kadar varırdı. Değişik durumlardaki görünüşü farklı rivayetlerin
gelişine sebep olmuştur.
Nebi Efendimiz'in
saçlarının her zaman aynı düzeyde olmayışı saç şeklinin, uyulacak bir sünnet
olmadığına delâlet eder. Kanaatimizce saç konusunda dikkat edilecek nokta
toplumun yadırganmayacağı ve kişiye yakışan bir saç şeklinin benimsenmesidir.
Yalnız gayri müsümlerin modellerine benzemek için saçlara onlar gibi şekil
vermek de doğru değildir.