DEVAM: 5. Saça Saç
Ulatmak
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
جَعْفَرِ
بْنِ زِيَادٍ
قَالَ
حَدَّثَنَا
شَرِيَكٌ
عَنْ سَالِمٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ
جُبَيْرٍ
قَالَ لَا
بَأْسَ
بِالْقَرَامِلِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
كَأَنَّهُ
يَذْهَبُ
إِلَى أَنَّ
الْمَنْهِيَّ
عَنْهُ
شُعُورُ
النِّسَاءِ
قَالَ أَبُو دَاوُد
كَانَ
أَحْمَدُ
يَقُولُ
الْقَرَامِلُ
لَيْسَ بِهِ
بَأْسٌ
Said b. Cübeyr (r.a)
"karmellerle (saçı ulamakta) mahzur yoktur." demiştir.
Ebû Davûd der ki:
"Galiba Saîd b. Cübeyr, yasak olanın kadınların saçları olduğu
görüşündedir."
Ahmed (b. Hanbel) de
"karmellerdc (saçı ulamakta) mahzur yoktur" derdi.
İzah:
Karmel: Uzun dallı
yumuşak bir bitkidir. Burada maksat iplik ve yünden yapılan ve saçlara eklenen
örgülerdir.
Bu haberden
anlaşıldığına göre, Saîd b. Cübeyr ve Ahmed b. Hanbel, kadınların, insan
saçından başka şeylerle saçlarını uzatmalarının caiz olduğu görüşündedirler.
Şimdi saç ekleme ve
diğer değişiklilerle ilgili bu hadislerin hepsinin ifâde ettiği hükümleri ve bu
konulardaki görüşleri ele almak istiyoruz. 1. Saç eklemek ve ekletmek, caiz
değildir.
a) Bir kadının saçına
başka bir kadının saçından kesilen parçayı eklemek veya başka bir kadının
saçından yapılan peruğu takmak ittifakla caiz değildir. Bu konuda ulemadan bir
ihtilaf nakledilmemiştir.
b. Saça insan saçı
değil de hayvan yünü veya kılı eklemek, yada bunlardan yapılan peruğu takmak,
Askalanî, Kastalanî ve Nevevi'nin belirttiğine göre bu da caiz değildir. Kadı
îyaz, Malık ve Taberanî'nin ne ile olursa olsun saç ulatmanın caiz olmadığı
görüşünde olduklarını söyler.
Bazı Şafiî alimleri,
kocasının izni olması şartı ile insan saçından başka bir kıldan yapılmış olan
peruk takmanın veya saça bunları etletmenin caiz olduğunu söylerler.
Ahmed b. Hanbel'e göre
kıl ile yapılan eklemeler caiz değil, bez veya başka maddelerden yapılanı
caizdir. Yukarıda, Said b. Cubeyr'in de aynı görüşte olduğunu belirten bir
ifadeyi nakletmiştik.
Ebû Hanife'nin
Müsned'inde İbn Abbas'm "yün ile yapılanda mahzur yoktur. Yasak saç ile
ilgilidir." dediği rivayet edilmiştir. İmam Muham-med de; "bununla
diyoruz ki kadının saçına bir saç eklemesi veya kakül edinmesi mekruhtur.[imam
Muhammed, böyle yerlerde "mekruh'" sözü ile haram kasdeder.] Başına
bir yün bağlatmasında ise beis yoktur." der.
Bu ifadelerden
anlaşıldığına göre, Hanefîler'e göre de, saça insan saçı eklemek caiz değildir.
Başka bir madde ile yapılan ekleme ve perukda ise mahzur yoktur.
Hadislerde sadece saç
takan ve taktıran kadınlar söz konusu edilmiş erkeklere temas edilmemiştir.
Kanaatimizce erkekler için de hüküm aynıdır. Ancak bu hareket daha çok
kadınların âdeti olduğu için. Efendimiz, kadınları söz konusu etmiştir.
2. Döğme yapmak ve
yaptırmak haramdır.
Herhangi bir mazeret
olmadan keyfi olarak döğme yaptırmanın haram olduğunda alimler görüş birliği
içerisindedirler. Bu konuda Nevevî şöyle demektedir;
"Döğme yapan da
yaptıran da haram işlemiştir. Döğme yapılan yer pis olur. Eğer onun ilâçla
izâlesi mümkün olursa, izâle edilmesi gerekir. O uzva cerrahî bir müdahale
olmadan döğmenin izâlesi mümkün olmaz ve cerrahî ameliye sonunda telef olmak ya
da uzvun kaybedilmesi veya menfaatinin yok olması gibi bir halden korkulursa,
dövmenin izalesi gerekmez. Bu durumda lövbe ederse günahı kalmaz. Ama böyle bir
şeyden kork-mazsa, cerrahî yoldan izale etmeyi geciktirmesi halinde günahkâr
olur"
3. Yüzünün kılını
aldırmak da caiz değildir. Yukarda da belirtildiği gibi yüzünün kılını
aldırmaktan maksat, kaşı inceltmek, kirpikleri tımar etmektir. Bıyık ve sakal
yerinde biten kılları yolmak değildir. Hattâ, alimler kadınların bıyık ve sakal
yerlerindeki kıîları yolmalarının müstehap olduğunu söylerler.
Zahirî mezhebi
alimlerinden ibn Hazma göre. kadınların sakal ve bıyık yerlerindeki kılları
yolmaları da haramdır. Kişinin Allah'ın yarattığı hilkati değiştirmesi
kesinlikle caiz değildir.
4. Güzel görünmek için
ön dişleri törpületerek aralarını açmak caiz değildir. Şerhlerde bu konuda da
bir ihtilaf zikredilmemişlir.
Yasak olan bu
hareketleri, hem yapmak hemde yaptırmak caiz değildir. Her iki taraf da
günahkâr olur.
Bu hâdis-i şeriflerden
elde ettiğimiz üç hüküm daha vardır. Bunlar:
a) Haram olan bir şeyin
ticaretini veya sanatkârlığını yapmak da haramdır. Yani kişi haram bir
muameleyi ücreti ile başkası için de yapamaz. Meselâ içki satamaz.
b) Bir kadın dinen caiz
olmayan bir harekette bulunur veya dinin icaplarını yerine getirmekten
kaçınırsa, kocası onu boşayabilir.
c) Bir memlekette,
günah olan fiiller yayılırsa cezasını tüm halk çeker.