SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

LİBAS BAHSİ

<< 4073 >>

DEVAM: 18. Kımızı Elbise Giymenin Caızlıgı Hakkında (Gelen Hadisler)

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ هِلَالِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِنًى يَخْطُبُ عَلَى بَغْلَةٍ وَعَلَيْهِ بُرْدٌ أَحْمَرُ وَعَلِيٌّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَمَامَهُ يُعَبِّرُ عَنْهُ

 

(Hilal b. Amir b. Amr'ın) babasından (rivayet olunmuştur;) dedi  ki: Resulullah (s.a.v)'i, Mina'da bir katır üzerinde hutbe okurken gördüm. Üstünde kırmızı bir elbise vardı. Ali de (onun) önünde (duruyor ve onun) sözlerini yüksek sesle tekrarlayarak uzaklara iletiyordu.

 

 

İzah:

Her ne kadar bu Hadis-i şeriflerin zahirinden Hz.Nebi'in kırmızı elbise giydiği anlaşılıyorsa da, Hafız İbn. Kayyim el-Cevzîyye'nin dediği gibi; aslında burada kaste­dilen katıksız kırmızı elbise değil üzerinde kırmızı çizgiler bulunan siyah elbiselerdir. Yemen kumaşları böyle kırmızı çizgili olur. Araplar böyle el­biseye kırmızı elbise derler. Kendine ilim adamı süsü veren bazı kimseler saf kırmızı elbiseler giyerek bu hareketleriyle Hz. Nebi'in unutul­muş bir sünetini diriltmeyi açıkladıklarını iddia ederler. Onların bu hare­keti sırf vehim ve hatadan başka bir şey değildir. Eğer bu kimseler "kır­mızı elbise" sözüyle kastedilen elbisenin, üzerinde kırmızı çizgiler bulu­nan "siyah elbise" olduğunu bilselerdi böyle hareket etmezlerdi.[Azîmâbâdî. Avnu'l mâbüd XI, 118, 123.]

 

Aslında bu hadis-i şerifler, "ipekli olmadığı takdirde kırmızı elbise giy­mekte bir sakınca yoktur" diyen Şafiilerin ve onlar gibi düşünen fıkıh alimlerinin  aleyhine;   "aspurun  dışındaki  herhangi   bir  kımızı  elbise giymekte bir sakınca yoktur." diyen Hanefi alimlerinin de lehine bir de­lildir. Ancak, Hadis-i şerifte Hz. Nebi'in saçlarının kulak memele­rine eriştiği efade edilmektedir. Hz. Nebi'in saçlarının uzunluğu hakkında çeşitli rivayetler vardır. Onların omuzlara döküldüğünü ifade eden hadisler olduğu gibi, kulaklarının yarısına kadar ulaştığını ifade eden hadis-i şerifler de vardır.

 

Kadı Iyaz'ın açıklamasına göre, bu rivayetlerin hepsi de Hz. Peygam­ber'in saçlarını ayrı bir cepheden görünüşünü ifade etmektedir. Hz. Pey-gamber'i arkadan görenler onun saçlarının omuzlanma kadar indiğini, ku­laklarına bakanlar kulak memelerine kadar indiğini ve omuzu ile kulak memesi arasına sarktığını görmüşlerdir.

 

Bazılarına göre de Hz. Nebi'in saçları duruma göre değişirdi. Hz. Nebi onları kestirdiği zaman kulakların yarısında kalırlardı. Bi­raz uzayınca kulak memelerinden aşağıya sarkardı. Bazen de omuzlarına kadar inerdi. Hz. Nebi'in saçlarına dikkat edenler onları bu değişik şekilleriyle görmüşler ve her ravi sadece gördüğünü rivayet etmiştir.