DEVAM: 17. Kırmızı
Elbise Giymek
حَدَّثَنَا
ابْنُ عَوْفٍ
الطَّائِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنِي
أَبِي قَالَ
ابْنُ عَوْفٍ
الطَّائِيُّ
وَقَرَأْتُ
فِي أَصْلِ
إِسْمَعِيلَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
ضَمْضَمٌ
يَعْنِي
ابْنَ
زُرْعَةَ
عَنْ شُرَيْحِ
بْنِ
عُبَيْدٍ
عَنْ حَبِيبِ
بْنِ عُبَيْدٍ
عَنْ
حُرَيْثِ
بْنِ
الْأَبَحِّ
السَّلِيحِيِّ
أَنَّ
امْرَأَةً
مِنْ بَنِي أَسَدٍ
قَالَتْ
كُنْتُ
يَوْمًا
عِنْدَ زَيْنَبَ
امْرَأَةِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَنَحْنُ
نَصْبُغُ
ثِيَابًا لَهَا
بِمَغْرَةٍ
فَبَيْنَا
نَحْنُ
كَذَلِكَ
إِذْ طَلَعَ
عَلَيْنَا
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَلَمَّا
رَأَى
الْمَغْرَةَ
رَجَعَ
فَلَمَّا رَأَتْ
ذَلِكَ
زَيْنَبُ
عَلِمَتْ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَدْ كَرِهَ مَا
فَعَلَتْ
فَأَخَذَتْ
فَغَسَلَتْ
ثِيَابَهَا
وَوَارَتْ
كُلَّ
حُمْرَةٍ
ثُمَّ إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَجَعَ
فَاطَّلَعَ
فَلَمَّا لَمْ
يَرَ شَيْئًا
دَخَلَ
Esed oğullarından bir
kadın (ın şöyle) dediği rivayet edilmiştir: Ben bir gün Resulullah (s.a.v)'in
hanımı Zeyneb'in yanında idim. Kırmızı kil ile Zeyneb'e ait elbiseleri
boyuyorduk. O sırada Resulullah (s.a.v) üzerimize çikagcldi ve kırmızı kili
görünce döndü ve gitti. (Zeyneb) bunu görünce yaptığımız işten Resulullah
(s.a.v)'in hoşlanmadığını hemen anlamıştı. Bunun üzerine tuttu, elbisilerini
yıkadı ve (onlarda bulunan) kırmızılığın tümünü gözden kaybetti.
Bir süre sonra
Resulullah (s.a.v) (tekrar) döndü geldi. Baktı, (biraz Önce gördüklerinden) bir
şöy görmeyince (içeri) girdi.
İzah:
4070 Numaralı hadis-i
şerifte anlatılan olayın, hac veya kj,.
savaş yolunda geçtiği
anlaşılmaktadır.Özellikle hac yolunda insanın süslü ve gösterişli
elbiseler giymekten kaçınması gerektiği için Resul-i Zişan Efendimiz
yüklerinde süslü ve gösterişli elbiseler taşıyan sahabilerini ikaz etmiş,
yaptıkları işin doğru olmadığını kendilerine uygun bir dille anlatmıştır.
Nitekim Fahr-i Kainat Efendimiz, hacca gittiği zaman, altında devesinin
palanından başka bir şey yoktu. Devesinin yükünde giyecek olarak sadece dört
dirhem değerinde kadifeden eski bir elbise vardı.
4071 numaralı hadis-i
şerifte Hz. Nebiin Hz. Zeyneb'in kırmızı kille elbise boyarken gördüğü için
yanına gelmekten vazgeçip uzaklaşıp gittiğinden ve bu işi bıraktıktan sonra
girdiğinden bahsedilmektedir.
Ancak Bezlü'l-Mechud
yazarınmda açıkladığı gibi, bu hadiste Hz. Nebi'in Hz. Zeyneb'in yanından dönüp
gitmesinin sebebinin onun elbisesini kırmızı kille boyamakla meşgul olmasıyla
açıklanması tamamen Hz. Zeyneb'in şahsi görüşüdür. Halbuki Hz. Nebi başka bir
sebepten dolayı Zeyneb'in yanına girmekten vazgeçmiş olabilir. Belkide Hz.
Zeyneb'in yanında yabancı kadınlar olduğu için onun yanına girmekten
vazgeçmiştir.
Esasen 4066 numaralı
hadis-i şerifin şerhinde de açıkiandğıınız gibi, Hz. Nebi'in kırmızı aspurla
boyanmış elbise giymeyi yasaklaması sadece erkekler içindir. Kadıınlar için
böyle bir yasak yoktur. Mezhep imamlarının Hz. Nebi'in sünnetinden çıkardıkları
hüküm budur. Ayrıca bu hadisin senedinde İsmail b. Ayyaş ile oğlu Muhammed
vardır. Bu iki ravi hadis alimlerince tenkid edilmiştir. 4067-4069 numaraıl
hadislerde ise Hz. Nebi'in erkeklere kırmızı elbise giymeyi yasakladığından
bahsedilmektedir. Biz bu mevzuyu 4066 numaralı hadisin şerhinde
açıkladığımızdan tekrara lüzum görmüyoruz.