DEVAM: 14. Elbiseyi
Yıkamanın Ve Eski (Elbise Giyme) nin Hükmü
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
عَنْ أَبِي
الْأَحْوَصِ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ أَتَيْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فِي ثَوْبٍ
دُونٍ
فَقَالَ
أَلَكَ مَالٌ
قَالَ نَعَمْ
قَالَ مِنْ
أَيِّ
الْمَالِ
قَالَ قَدْ
آتَانِي
اللَّهُ مِنْ
الْإِبِلِ
وَالْغَنَمِ
وَالْخَيْلِ
وَالرَّقِيقِ
قَالَ فَإِذَا
آتَاكَ
اللَّهُ
مَالًا
فَلْيُرَ أَثَرُ
نِعْمَةِ
اللَّهِ
عَلَيْكَ
وَكَرَامَتِهِ
Ebu'l- Ahvas'ın babası
Mâlik b. Nadle'den rivayet olunmuştur; dedi ki: Eski bir elbise ile Nebi
(s.a.v)'e varmıştım. (Bana): "Senin (zekat verecek kadar) malın mülkün var
mı?" diye sordu. "Evet" cevabını verdi(m). "Hangi (cins)
maldır?" diye sordu. Allah bana deve, koyun, at ve köle verdi, diye cevap
verdi(m). Allah sana bir mal verdiği zaman Allah'ın nimetinin ve ikramının
iz(ler)i senin üzerinde görülsün" buyurdu.
İzah:
Nesaî, zine: Ahmed b.
Hambel 73.
Hadis-i şerif, maddî
imkanı olan kimsenin yeni elbise giymesinin müstehap olduğuna delalet
etmektedir.
Hali vakti yerinde
olduğu halde, başkalarının dikatini ve merhametini celbedecek şekilde eski
elbiselerle gezmek; hal diliyle, Allah'ın verdiği nimetleri inkar etmek,
dilenmek ve Allah'ı kullara bin nevi şikayet etmek anlamına geldiğinden doğru
bir hareket değildir.
Nitekim, " Ve
Rabbinin nimetini dile getir"[Duhâ 11] ayet-i kerimesi de kişinin,
Allah'ın kendisine verdiği nimeti gizleyip açığa vurmasını emretmektedir.
Nu'man b. Beşir'den rivayet
olunduğuna göbe, Nebi (s.a.v): "Aza şükretmeyen çoğa da şükretmez.
İnsanlara teşekkür etmeyen Allah'a teşekkür etmez. İnsanın kendisine verilen
nimeti itiraf etmesi şükürdür. İtiraf etmekten kaçınması ise küfrân-ı
nimettir" buyurmuştur.[Kurtubi, Cami'li ahkümi'l Kuran XX 102.]