DEVAM: 7. Saf İpek(Ten
Dokunmuş Elbise) Giyme Hakkında Gelen Hadisler
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ أَبِي
عَوْنٍ قَالَ
سَمِعْتُ
أَبَا
صَالِحٍ
يُحَدِّثُ
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
أُهْدِيَتْ
إِلَى رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
حُلَّةُ
سِيَرَاءَ
فَأَرْسَلَ بِهَا
إِلَيَّ
فَلَبِسْتُهَا
فَأَتَيْتُهُ
فَرَأَيْتُ
الْغَضَبَ
فِي وَجْهِهِ
وَقَالَ
إِنِّي لَمْ
أُرْسِلْ
بِهَا
إِلَيْكَ لِتَلْبَسَهَا
وَأَمَرَنِي
فَأَطَرْتُهَا
بَيْنَ
نِسَائِي
Ali (r.a.)'den rivayet
olunmuştur; dedi ki: Resulullah (s.a.v)'e, (saf ipekten dokunmuş) çizgili bir
elbise hediye edilmişti. Onu bana gönderdi. Ben de onu giyip yanına vardım. (Bu
elbiseyi üzerimde görmesinden mütevellit) yüzünde öfke (alametleri) gördüm ve
(bana hitaben): "Ben onu sana giyesin diye göndermedim" buyurdu ve
bana (bu elbiseyi hanımlarıma vermemi) emretti, ben de (tuttum) onu
yakınlarımdan olan hanımlarıma paylaştırdım.
İzah:
Müslim libas; Nesâî
zine
Sİyerâ: Saf ipekten
yapılmış elbisedir. Bu kelime muhtelif şekillerde izah edilmiştir. Hatta altın
diyenler olduğu gibi; uzun çizgili, renkli bir nebattır diyenler bile
olmuştur. es-Sihah adlı lügatta siyerâ; san çizgili bir kumaştır denilmiştir.
Burada ondan halis ipekli kumaş kastedildiğinde bir şüphe yoktur. Çünkü ittifakla
haram olan budur.
Halâk: Hayırlı nasip ve
salah manasına gelir. Bunun, hürmet ve din manasına geldiğini söyleyenler de
olmuştur. Şu halde bu kelimenin geçtiği cümleye üç türlü mana verilebilir.
1. "Bunu ancak ve
ancak ahirette nasibi olmayanlar giyebilir."
2. "Bunu ancak ve
ancak hürmeti olmayanlar giyer."
3. "Bunu ancak ve
ancak dini olmayanlar giyer"[Davudoğlu Ahmed, Sahih-i Müslim terceme ve
şerhi, IX 420.]
Birinci kavle göre bu cümle
kafirlere hamledilmiştir. ikinci ve üçüncü kavillere göre hem müslümana hem de
'kafire şamildir.
Mescid-i Nebevi'nin
kapısı önünde ipek elbise satan şahsın adı Utarid b. Hâcid b. Zürâre idi. Bu
zat kumaş tüccarı idi, geçimini bu yoldan sağlardı.
Hz. Ömer'in kendisine
Hz. Nebi tarafından hediye edilen ipekli kumaşı verdiği müşrik kardeşi,
Nesâi'nin açıklamasına göre anne bir kardeşi idi. Onun isminin Osman b. Hakim
olduğu söylenir. Hz. Ömer'in diğer kardeşi Zeyd b. el-Hattâb ise müslüman idi,
hatta müslümanlığı Hz. Ömer'den önce kabul etmişti.
Hz. Ali'nin, Hz.
Nebi'in hayatı süresince Hz. Fatıma'dan başka bir hanımı olmadığından hadis
sarihleri, 4043 numaralı hadisin metninde geçen "onu hanımlarım arasında
bölüştürdüm." anlamına gelen cümleye "onu yakınlarımdan olan
hanımlara bölüştürdüm" manasım vermişlerdir, Yine hadis sarihleri,
Müslim'in Sahih'inde geçen,"Bunu baş bezi olarak Fatımalar arasında taksim
et" mealindeki cümleye bakarak; Hz. Ali'nin bu kumaşı Fatıma binti
Resulullah (s.a.v), Fatıma binti Esed (ki bu hanım Hz. Ali'nin annesidir),
Faüma binti Hamza, b. Abdulmuttalib, Fatıma binti Şeybe b. Rabia (ki bu hanım,
Akil b. Ebu Talib'in hanımıdır) arasında paylaştırdığını söylemişlerdir.