DEVAM: 42. Döşekler
Hakkında (Gelen Hadisler)
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ ح و
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ
بْنُ
الْجَرَّاحِ
عَنْ وَكِيعٍ
عَنْ إِسْرَائِيلَ
عَنْ سِمَاكٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ سَمُرَةَ
قَالَ
دَخَلْتُ
عَلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي بَيْتِهِ
فَرَأَيْتُهُ
مُتَّكِئًا
عَلَى
وِسَادَةٍ زَادَ
ابْنُ
الْجَرَّاحِ
عَلَى
يَسَارِهِ قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَوَاهُ
إِسْحَقُ
بْنُ مَنْصُورٍ
عَنْ
إِسْرَائِيلَ
أَيْضًا عَلَى
يَسَارِهِ
Câbir b. Semüre'den
rivayei olunmuştur; dedi ki: Hz. Nebi (s.a.v.) evinde iken yanına girdim.
Kendisini bir yastık üzerine dayanmış bir halde gördüm.
(Ravi Abdullah)
el-Cerrah (bu riyavete); "solu üzerine" (sözünü de) ekledi.
Ebû Dâvûd dedi ki: İshak
b. Marisûf da (bu hadisi) İsrail'den aynı şekilde, "solu üzerine (yastığa
dayanmış halde gördüm)" diye rivayet etti.
İzah:
Buharî. mezâlim, nikâh.
Tirmizi edeb; Darimî, hudud; Ahmed b. Hanbel, lI. 145. V 86. 87;102.
Her ne kadar ravi Câbir
b. Semüre Hz. Nebi s.a.v.'i her tarafı üzerine yaslanmış bir halde görmüşse de
bu, Hz. Nebi'in sağ tarafı üzerine hiç yaslanmadığı anlamına gelmez. Ravi
sadece gördüğünü rivayet ermiştir.
Aslında Hz. Nebi'in
soluna yaslandığı gibi sağına da yaslandığı sabit olduğundan, insanın sağ
israfına da sol tarafına da yaslanması caizdir.[Mubârek furi. tuhfetü'l Ahvezi
VIII 55.]
Hz. Nebi'in yastık
üzerine yaslandığında rivayetler birleşiyorsa da sol tarafına yaslandığında
bütün rivayetler birleşmiyor. Bu mevzuda İmam Tirmizî şöyle diyor: "Bu
hadis hasen gariptir. Birden çok ravi, bu hadisi İsrajl'den, Simâk'dan, Câbir
b. Semüre'den Câbir'in; "Hz. Nebi’i (s.a.v.), bir yastığa yaslanmış olarak
gördüm" dediğini rivayet etmekte ve (fakat), "solunda bulunan"
ibaresini zikretmemektedirler."