DEVAM: 2. Soyunma
Hakkında Gelen Hadisler
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
أَخْبَرَنَا
ابْنُ
عُلَيَّةَ
عَنْ
الْجُرَيْرِيِّ
ح و
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ هِشَامٍ
قَالَ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
عَنْ الْجُرَيْرِيِّ
عَنْ أَبِي
نَضْرَةَ
عَنْ رَجُلٍ مِنْ
الطُّفَاوَةِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا
يُفْضِيَنَّ
رَجُلٌ إِلَى
رَجُلٍ وَلَا
امْرَأَةٌ
إِلَى امْرَأَةٍ
إِلَّا
وَلَدًا أَوْ
وَالِدًا قَالَ
وَذَكَرَ الثَّالِثَةَ
فَنَسِيتُهَا
Ebû Hureyre'den rivayet
olunduğuna göre; Resulullah (s.a.v): "Erkek erkeğe, kadın da kadına
(çıplak iken) dokunamaz. Ancak çocuğuna veya babasına dokunabilir"
buyurmuştur.
(Ebû Hureyre) dedi ki:
(Resulullah (s.a.v), baba kelimesinden sonra) üçüncü bir kelime daha zikretti
ama onu unuttum.
İzah:
Her ne kadar bu hadis-i
şeritler, bir önce ki babın devamı gibi
görünüyorlarsa da aralarında şöyle bir fark vardır: Bir Önceki babda geçen
hadis- şerifler, kişinin avret mahallini isteyerek açması ile ilgili
hadislerdir. Bu babdaki hadisler ise kişinin avret mahallinin isterniyerek ve
elinde olmayarak açılmasıyla ilgilidir.
Bu babdaki hadislerde
geçen emir ve nehiyler bir kişiyi hedef almış gibi görünmekle beraber, aslında
bu emir ve nehiyler bir kişinin şahsında tüm müslümanları hedef aldıklarından
hükümleri bütün müslürnalara şamildir. Çünkü her ne kadar Hz. Nebi'in bu emir
ve nehiyleri yönelttiği şahıs bir kişi ise de, bu emir ve nehiylerin
yöneltilmesine sebep olan sorular tüm müslümaları içine alan çoğul sığalarından
(kalıplarından) oluşan sorulardır. Böyle genel muhtevalı sorulara verilen
cevapların hükmü de genel olur.
Bineaneleyh bir
kimsenin avret mahalli açık olarak halkın karşısında gezmesi haramdır. 4017
numaralı hadis-i şerif kişinin avret yerini hanımından veya cariyesinden,
kadının da avret yerini kocasından koruması gerekmediğini ifade ettiğinden
alimler, karı kocanın birbirlerinin avret yerlerine bakmalarını caiz olduğunda
ittifak etmişlerdir.
Ancak ulema, kişinin
nikahlısının fercine bakmasının sahih olup olmadığında ihtilaf etmişlerdir.
İmam Şafii Nebi s.a.v.'in, Aişe (r.anha)'nın tercini hiç görmediğini ifade eden
hadisi delil getirerek eşlerin birbirlerinin terelerine bakmaksının mekruh
olduğunu söylemiştir. Hâmillere göre ise bunda bir sakınca yoktur.
Îmam Nevevi'nin
açıklamasına göre ulema, bir erkeğin göğsüne bakmanın caiz olduğunda ittifak
etmişlerdir. Keza insanın göbeğinin üstüne ve diz kapaklarının altına şahvetsiz
olarak bakmak da helaldir. Fakat bakılan kişinin güzel yüzlü, tüysüz
kişilerden olmaması şarttır. Çünkü alışveriş yapmak gibi bir mecburiyet
olmadan böylesi kişilerin yüzüne veya vücudunun herhangi bir yerine şehvetli
veya şehvetsiz olarak bakmak haramdır.
Kişi şehvetle
hanımından veya cariyesinden başka kimseye bakamaz. Şâfiiler, metinde geçen
"hanımından ve sahip olduğun cariyeden başka herkesten avredini koru"
mealindeki cümleye sarılarak, "kişi; erkek veya kadın, müdebber veya
mukateb her cinsten ve türden kölenin avret yerlerine bakabilir"
demişlerdir.
Hanifilere göre ise.
kişi sadece sahip olduğu cariyesinin avret mahalline bakabilir. Erkek kölenin
avret mahalline bakamaz. 4017 numaralı hadisin metninde .geçen "Bir
topluluk.birbirlerinden ise?) cümlesi, "topluluk birbirinin soyundan
ise" anlamına gelebileceği gibi, birbirlerinin cinsinden ise, yani hepsi
de kadın veya erkek ise" anlamına gelebilir.
Rasul-i Zişan Efendimiz
bu somya verdiği cevapta, kişinin avret mahallini bunlara da göstermemesi
gerektiğini ifade buyurmuştur.
Yine aynı hadis-i
şerifte kişinin tek başına olduğu zamanlarda bile avret mahallini açmasının
caiz olmadığı ifade ediliyorsa da kişinin tek başına olduğu zamanlarda bile
avret mahallini kapatması ile ilgili emrin hükmü vacib değil müstehabtır.
Nitekim (4012) numaralı hadisin şerhinde açıklamıştık.
4018 ve 4019 numaralı
hadis-i şeriflerde, arada bir engel olmadan bir elbise içerisine girmek, bir
yatakta yatmak gibi yaklaşmalar sebebiyle iki erkeğin veya iki kadının
tenlerinin birbirine değmesinin haram olduğu ifade edilmektedir. Avret yerine
bakmak haram olunca dokunmanın haydi haydi haram olması gerekir.
Bir kadının diğer bir
kadının avret mahallinin dışında kalan yerlerine dokunması kerahat-i (tenzihiye
ile mekruhtur. Fitne zamanlarında ise tah-rimen mekruhtur. Bu hususda
erkeklerin hükmü de kadınların hükmü gibidir.
4019 numaralı hadis-i
şerifte açıklandığı üzere, kişi ancak karısının teni ile baliğ olmamış
çocuğunun tenine dokunbilir. Kişinin çocuğuna dokunmamasının caiz olması,
çocuğun da babasının tenine dokunmasn anlamına geldiğinden hadis-i şerifte
ikisi birlikte zikredilmiştir.
Ebu Hureyre'nin
unuttuğu, tenine dokunulmasına izin verilen üçüncü şahsın valide ya da dede
veya ebe olması gerekir. Çünkü bunların hükmü de babanın hükmü gibidir.