DEVAM: 6. kölenin
çalıştırılamayacağını rivayet eden kimseler (in rivayet ettiği hadisler)
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
جَعْفَرٍ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ خَالِدٍ
عَنْ أَبِي
بِشْرٍ الْعَنْبَرِيِّ
عَنْ ابْنِ
التَّلِبِّ
عَنْ أَبِيهِ أَنَّ
رَجُلًا
أَعْتَقَ
نَصِيبًا
لَهُ مِنْ
مَمْلُوكٍ
فَلَمْ
يُضَمِّنْهُ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
أَحْمَدُ
إِنَّمَا
هُوَ
بِالتَّاءِ
يَعْنِي
التَّلِبَّ
وَكَانَ
شُعْبَةُ
أَلْثَغُ
لَمْ
يُبَيِّنْ
التَّاءَ
مِنْ
الثَّاءِ
İbn et-telîbb'in
babasından rivayet olunduğuna gör; Bir adam, kölesi üzerinde bulunan hissesini
azad etmiş de Nebi (s.a.v.) ona (kölenin kalan kısmının değerini) ödetmemiş.
Ahmet (b. Hanbel ravi)
el-Telibb'i kasdederek, dedi ki: O' (nun ismi) ta iledir. Şu'be peltek olduğu
için ta ile sa harfini ayırdedememiş (ve birbirine karıştırmış)tır.
İzah:
Buhari, ilk; Müslim
eymân; Ebû Dâvûd, nikâh; Tirmizî, nikâh; Nesâî . nikâh, . talâk; Ahmed, b.
Hanbel, I, 447, II, 11, IV. 280 .re.
Bu babın başlığı
Sünen-i Ebi Dâvûd nüshalarında fark]ı şekiide karşımıza çıkmaktadır.
Bezlül-Mec-hud nüshasında "Kölenin çalıştırılabileceğini rivayet
edenler" anlamına gelen bir cümleden ibarettir. Bezlü'l-Mechud yazarının
açıklamasına göre Müctebâiyye nüshası ile Ahmediyye, Medeniyye, nüshalarında ve
Münziri'nin elinde bulunan nüshada da bu başlık böyledir.
Fakat İbn Reslan'ın
Müctebâiyye nüshasının haşiyelerinde ve Münzirî'nin üzerinde çalıştığı nüshanın
haşiyesinde bu başlık "Kölenin çalıştın-lamayacağı" anlamına gelen
bir cümleden oluşmaktadır.
3934-3936 numaralı
hadis-I şeriflerin şerhinde de açıkladığımız gibi, ortaklardan biri tarafından
yarısı azad edilen bir kölenin diğer yansı diğer ortak tarafından azad
edilmeyince, kölenin kalan kısmının değerini sahihlerine ödeyerek azad etme
görevi de yine ilk yansım azad eden kimseye düşer. Fakat bu parayı ödemeye gücü
yetmezse o zaman nasıl hareket edileceği ulema arasında ihtilaflıdır.
İmam Malik ile İmam
Şafii ve İmam Ahmed'e göre, bu parayı kölenin ilk yansını azad eden kimse
ödemekle mükelleftir; bu parayı ödemediği takdirde parayı temin etmek için
köleyi çalıştıramaz.
İmam Ebu Hanife'ye göre
ise, kölenin ilk yarısını azad eden kimse fa-kirse ikinci yarısını da azad
etmek için köleyi çalıştırabilir. Nitekim bir önceki babda geçen hadisler de bu
görüşü açıkça ifade etmektedir. Her ne kadar 3948 numaralı hadis-i şerifte Hz.
Nebiin, bir kölenin bir kısmını azad eden bir kimseyi diğer kısmını da
ödemekle mükellef tutmadığına dair bir ifade varsa da, bu ifadeden o kimsenin
kölenin kalan kısmı-nı ödemesi gerekmediği manası çıkmaz.
Çünkü Hz. Nebi o
kimseyi fakirliğinden dolayı bu parayı ödemekten muaf tutmuş olabileceği gibi,
ortaklar vela hakkının ona geçmemesi için bu parayı onun ödemesine razı
olmadıklarından dolayı bu kişiyi söz konusu parayı ödemekle mükellef tutmamış
da olabilir.