DEVAM: 19. Okuma İle
Tedavi Nasıl Olur?
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
خَالِدِ بْنِ
مَوْهَبٍ
الرَّمْلِيُّ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ
زِيَادَةَ
بِنِ
مُحَمَّدٍ
عَنْ مُحَمَّدِ
بْنِ كَعْبٍ
الْقُرَظِيِّ
عَنْ فَضَالَةَ
بْنِ عُبَيْدٍ
عَنْ أَبِي
الدَّرْدَاءِ
قَالَ سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
اشْتَكَى مِنْكُمْ
شَيْئًا أَوْ
اشْتَكَاهُ
أَخٌ لَهُ
فَلْيَقُلْ
رَبَّنَا
اللَّهُ
الَّذِي فِي
السَّمَاءِ
تَقَدَّسَ
اسْمُكَ
أَمْرُكَ فِي
السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ
كَمَا
رَحْمَتُكَ
فِي السَّمَاءِ
فَاجْعَلْ
رَحْمَتَكَ
فِي
الْأَرْضِ اغْفِرْ
لَنَا
حُوبَنَا
وَخَطَايَانَا
أَنْتَ رَبُّ
الطَّيِّبِينَ
أَنْزِلْ
رَحْمَةً
مِنْ
رَحْمَتِكَ
وَشِفَاءً
مِنْ شِفَائِكَ
عَلَى هَذَا
الْوَجَعِ
فَيَبْرَأَ
Ebu'd-Derdâ'dan rivayet
olunmuştur; dedi ki: Rasûlullah (s.a.v.)'i şöyle derken işittim: "Sizden
kimin bir tarafı ağınrsa, veya bir (din) kardeşi, ona hastalığından dolayı
müracaat edecek olursa; “Ey göklerdeki Rabbimiz, (senin) ismin ve zâtın (noksan
sıfatlardan) münezzehtir. Rahmetin gökte (her tarafa şamil) olduğu gibi emrin
de hem gökte hem de yerde (hâkim) dir. Rahmetini yere de indir. Bizim (büyük
olan günah (lar) ımızı ve hatalarımızı bağışla. Sen temiz kimselerin Rabbisin.
Şu ağrıya rahmet (denizinden) bir rahmet, şifa (hazine)nden bir şifa indir'
diye dua etsin. (Allah'ın izniyle) ağrıdan kurtulur."
İzah:
Ahmed b. Hanbel, VI,
21.
Allah'ın göklerde
olmasından maksat kudret ve hükmünün göklerde hükümran olmasıdır.
Metinde geçen,
"rahmetini yere de indir" mealindeki cümle de "Şüphesiz Allah
insanlara şefkatli ve merhametlidir."[Bakara 143] gibi âyet-i kerimelerde
bildirilen Cenab-i Hakkın rahmetine işaret vardır.
kelimesiyle
kastedilenler, büyük günahlardır. Nitekim bu kelime Nisa sûresinin 2. âyet-i
kerimesinde de bu manada kullanılmıştır. "Hata" ise, insanın farkında
olmayarak işlediği günahlardır. Cenab-ı Hak herşeyin sahibi ve yaratıcısı
olduğu halde kedisine kötülükleri nisbet etmek caiz olmadığından hadis-i
şerifte kendisine "sen temiz kimselerin Rabbisin" sözleriyle niyazda
bulunulmuştur.
Hadis-i şerif, söz
konusu dualarla hastaları tedavi etmenin caiz olduğunu ve bu duaların
şifasının kesin olduğunu ifade etmektedir.
Ancak Münzirî'nin
açıklamasına göre, bu hadisin senedinde Ziyad b. Muhammed el-Ensârî vardır. Bu
ravi rivayetleri hatalarla dolu olan bir ravi-dir. Kendisinin Medineli olduğu
zannediliyor.