DEVAM: 51. (Yemekten
Sonra Eli) Mendil(le Silmek)
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ سَعْدٍ عَنْ
ابْنِ كَعْبِ
بْنِ مَالِكٍ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَأْكُلُ
بِثَلَاثِ
أَصَابِعَ وَلَا
يَمْسَحُ
يَدَهُ
حَتَّى
يَلْعَقَهَا
(Abdurrahman
b. Kâ'b b. Mâlik'in) babasından rivayet olunduğuna göre; Rasûlullah (s.a.v.),
(yemeğini) üç parmakla yermiş ve yalamadıkça elini silmezmiş.
İzah:
Müslim, eşribe; Ahmed
b. Hanbel, II, 7, 111, 177.
Bu babda geçen hadis-i
şerifler yemeği üç parmakla yemenin ve yemekten sonra elleri yıkamadan veya
mendile silmeden önce ele bulaşmış olan yemek kırıntılarını yalamanın Hz. Nebi'in
âdet-i seniyyelerinden olduğu ifade buyurulmaktadır.
Hanefî ulemasından
Aliyyü'l-Kârî'nin açıklamasına göre;
"Bir veya iki
parmakla yemek kibir alâmetidir. Dört parmakla yemek ise yemeğe düşkünlük ve
hırs alametidir. Şeytan yemeğini iki parmağı ile yer. Bu bakımdan Rasûl-i Zişan
Efendimiz yemeklerini sürekli üç parmağıyla yermiş. Ancak mazeret hallerinde
veya üç parmağın yeterli olmadığı bazı yemekleri dört parmakla yemenin caiz
olduğunu göstermek için dört parmakla yediği de olmuştur.
Bu sebeple ulema yemeği
üç parmakla yemenin müstehab olduğunu, zaruret olmadıkça dördüncü ve beşinci
parmaklan kullanmaktan kaçınılması gerektiğini söylemişlerdir.[AIiyyül-Kârî,
Şerhu Ayni'l-İlm ve Zeyni'l-Hilm, I, 278.]
Yemekten sonra
parmaklan yalamak ise 3845 numaralı hadisin şerhinde de açıkladığımız gibi,
yemeğe saygı ile ilgili olduğu kadar yemeğin bereketinin neresinde olduğu yani
yenen kısımda mı, yoksa parmaklara bulaşan kısımlarda mı olduğunun
bilinememesiyle ilgilidir. Binaenaleyh yemeğin bereketi şayet parmağa bulaşan
kısımda ise onu yalamadan silen kimse bu yemeğin feyzinden mahrum kalacaktır.
Meselenin ehemmiyetine
binaen müslümanlar yemekten sonra parmaklarını yalamaya teşvik edilmiş ve bir
hadiste; "Yemekten sonra yemek kabını ve parmaklarını yalayan kimseyi
Allah dünyada da âhiretle de doyurur" buyurulmuştur.[AIiyyü'I-Kârî, A.g.c,
279.]
Ulema bu emre uymanın
müstehap olduğunu söylemiştir. Hadis-i şerifte geçen, "yahutta
yalatmadıkça" anlamındaki söz, insanın yemekten sonra elindeki bulaşığı koyun
keçi gibi bir hayvana yalattırmasının da caiz olacağına delâlet etmektedir.