DEVAM: 44. Bir Sofrada
İki Sebze Ve Meyveyi Birlikte Bulundurmak
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْوَزِيرِ
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
بْنُ
مَزْيَدَ
قَالَ سَمِعْتُ
ابْنَ
جَابِرٍ
قَالَ
حَدَّثَنِي سُلَيْمُ
بْنُ عَامِرٍ
عَنْ ابْنَيْ
بُسْرٍ
السُّلَمِيَّيْنِ
قَالَا
دَخَلَ
عَلَيْنَا
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَدَّمْنَا
زُبْدًا
وَتَمْرًا
وَكَانَ
يُحِبُّ
الزُّبْدَ
وَالتَّمْرَ
Büsr'ün Sülem kabilesine
mensub (Abdullah ve Atiyye isimlerindeki) iki oğlundan rivayet olunmuştur; dediler
ki: Rasûlullah (s.a.v.) (bir gün) yanımıza geldi. (Kendisine) tereyağı ve kuru
hurma ikram ettik. Tereyağı ile kuru hurmayı (birlikte yemeyi çok) severdi.
İzah:
İbn Mâce, et'ime; Ahmed
b. Hanbel, I, 374.
Kıssa: Acur ve hıyar
manalarına geldiği için burada bu iki manadan biri kastedilmiş olması gerekir.
el-Bittîh: Kavun ve
karpuz anlamına geldiği gibi kendisinden sonra ah-dar (yeşil) sıfatı
getirilirse karpuz, asfarr (sarı) sıfatı getirilirse kavun anlamına gelir.
Ancak Hafız Ibn Hacer,
bir hadis-i şerifte[Ahmed b. Hanbel, III, 142, 143.] Hz. Nebi'in kavunla
hurmayı birleştirerek yediğinden bahsedilmesine bakarak, burada bu kelimeyle
karpuz değil kavun kastedilmiş olması gerektiğini söylemektedir.
Fakat kavundaki
soğukluk özelliği karpuzda da bulunduğundan burada bu kelimeyle karpuz ve
kavun kastedilmiş olması neticeyi değiştirmiş olmaz.
Bu hadis-i şerifler bir
yemekte iki çeşit meyve veya sebze yemenin caiz-liğine delâlet etmektedir.
İmam Kastalânî'nin
açıklamasına göre, ulema bir yemek vaktinde iki çeşit sebze veya meyve yemenin
caizliğinde ittifak etmişlerdir.
Şurasını da ifade etmek
isteriz ki bu bab ile 37. babı karıştırmamak gerekir. Çünkü bu babda işlenen,
bir yemek vaktinde iki çeşit sebze veya meyve yemek konusudur. 37. babda işlenen
ise bir yemek vaktinde iki çeşit yemek yeme konusudur.