DEVAM: 3. İlmi Yazı
İle Kaydetmek
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلٌ
قَالَ
حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ
ح و
حَدَّثَنَا
الْعَبَّاسُ
بْنُ
الْوَلِيدِ
بْنِ
مَزْيَدٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
أَبِي عَنْ
الْأَوْزَاعِيِّ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ أَبِي
كَثِيرٍ
قَالَ
حَدَّثَنَا
أَبُو سَلَمَةَ
يَعْنِي
ابْنَ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
قَالَ
حَدَّثَنِي
أَبُو
هُرَيْرَةَ
قَالَ لَمَّا
فُتِحَتْ
مَكَّةُ
قَامَ
النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَذَكَرَ
الْخُطْبَةَ
خُطْبَةَ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
فَقَامَ
رَجُلٌ مِنْ
أَهْلِ
الْيَمَنِ
يُقَالُ لَهُ
أَبُو شَاهَ
فَقَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
اكْتُبُوا
لِي فَقَالَ
اكْتُبُوا
لِأَبِي
شَاهَ
Ebû Hureyre (r.a)'den
rivayet olunmuştur; dedi ki: Mekke feth edilince Nebi (s.a.v.) ayağa
kalktı...
(Ebû Hureyre sözlerine
devam ederek) Hz. Nebi'in (orada) okuduğu bir hutbesini anlattı (ve şöyle)
dedi: Bunun üzerine Yemen halkından Ebû Şâh denilen birisi ayağa kalkıp; Ey
Allah'ın Rasûlü, (bu hutbeyi) bana yazıverin, dedi. (Hz. Nebi de orada bulunan
kâtiplerine);
"- (Bunu) Ebû Şâh'a
yazıverin" buyurdu.
İzah:
Buhari, ilim, lukata;
Ebû Dâvûd, menâsik, diyât; Tirmizî, ilim; Ahmed b. Hanbel, II, 238.
3647 ve 3648 numaralı
hadis-i şerifler Hz. Nebi'in hadislerin yazılmasını yasakladığını ifade etmelerine
karşılık bu hadis-i şerif Hz. Nebi'in yazılmasına izin verdiğini ifade
etmektedir. Bu hadis hakkında İbn Hacer şöyle diyor:
"Bu hadisi şerif
zahiren, "Benden bir şey yazmayın. Her kim Kur'an'-dan başka benden bir
şey yazarsa onu hemen silsin"[Müslim, zühd] hadis-i şerifine aykırı gibi
görünmekte ise de bu iki hadisin arasını şu şekilde telif etmek mümkündür:
1- Hadisleri yazmanın
nehyedilmesiyle ilgili yasaklar vahyin inmekte olduğu ve Kur'an âyetleriyle hadislerin
karışması ihtimali bulunduğu dönemlere aittir. Hadislerin yazılmasına izin
verildiğini ifade eden hadisler ise bu endişenin ortadan kalktığı dönemlere
aittir.
2- Yahutta hadislerin
yazılmasının yasaklandığını bildiren hadisler, hadislerin Kur'an'Ia aynı yere
yazılmasıyla ilgilidir. Hadislerin yazılmasına izin verildiğini bildiren
hadisler ise hadislerin Kur'an-ı Kerim âyetlerinin yazılı olmadığı yerlere
yazılmasıyla İlgilidir.
3- Hadis-i şeriflerin
yazılmasına izin verildiğini bildiren hadisler, yazılmasını yasaklayan
hadislerin hükmünü neshetmişlerdir. Bu mevzudaki görüşlerin en sahihi budur.
4- Bazıları da
bu'mevzudaki yasağın yazıya güvenip hadisleri ezberlemeye lüzum görmeyen
kimselere, iznin ise böyle bir hataya düşmeyenlere ait olduğunu söylemişlerdir.
Bu görüşte olanlara göre, hadis yazmanın yasaklandığını bildiren Müslim hadisi
merfu değildir; Ebû Saîd el-Hudri'nin sözüdür.