بَاب
فِي
الْعَبْدِ
يُبَاعُ
وَلَهُ مَالٌ
42. Mali Olan Bir
Kölenin Satılması
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ سَالِمٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
بَاعَ
عَبْدًا
وَلَهُ مَالٌ
فَمَالُهُ لِلْبَائِعِ
إِلَّا أَنْ
يَشْتَرِطَهُ
الْمُبْتَاعُ
وَمَنْ بَاعَ
نَخْلًا
مُؤَبَّرًا
فَالثَّمَرَةُ
لِلْبَائِعِ
إِلَّا أَنْ
يَشْتَرِطَ
الْمُبْتَاعُ
Salim, babasın (Abdullah
b. Ömer)'dan Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Bir kimse, malı olan bir köleyi satarsa, müşteri şart koşmamışsa mal
satıcıya aittir. Yine bir kimse aşılanmış bir hurma ağacını satarsa, meyvesi
-müşteri kendisi için olmasını şart koşmamışsa- satıcıya aittir."
İzah:
Buhari, müsâkât, buyu';
Müslim, buyu'; Tirmizî, buyu'; Nesâî, buyu'; İbn Mâce, ticârât; Dârimî, buyu';
Mâlik, buyu'; Ahmed b. Hanbel, II, 9, 78, 82, III, 301, 310.
İşaret edilen
kaynaklarda, hadisin birbirinden küçük farklarla ayrılan çeşitli rivayetleri
vardır. Ayrıca hadisin sadece . köle satışıyla ilgili bölümü NâfT kanalıyla Hz.
Ömer'den, sadece hurma üe ilgili bölümü de İbn Ömer'den ve Nâfi' kanalıyla
rivayet edilmiştir.
Hadis âlimleri bu
rivayetleri tercih konusunda farklı görüşler benimsemişlerdir. Buharî, Ali b.
el-Medinî ve İbn Abdilberr; Sâlim'in üzerinde durduğumuz rivayetini; Müslim,
Nesâî ve Dârekutnî ise Nâfi'in yukarıda işaret ettiğimiz rivayetlerini tercih
etmişlerdir,
Hadis-i şerif hüküm
itibariyle iki konuyu ihtiva etmektedir:
1- Elinde malı olan bir
köle satıldığı takdirde, mal satıcıya aittir. Ama müşteri pazarlık ederken malı
da birlikte satın almayı şart koşmuşsa o zaman mal müşterinin olur.
Aslında konu , ulemanın
görüş birliği halinde oldukları bir mesele değildir. İyi anlaşılması için
etraflı bir izah gerekir. Ama kölelik ortadan kalktığı ve meselenin pratiği
olmadığı için biz sözü uzatmıyoruz.
2- Dalında meyve olan
aşılanmış bir hurma ağacı satılırsa, ağaçtaki hurma satıcıya aittir. Ama
müşteri hurmanın kendisi için olmasını şart koşmuşsa hurma müşterinin olmuş
olur.
Hattâbî bu hadisin
şerhinde şu bilgiyi vermektedir: "Hadisten anlaşılıyor ki aşılamak,
meyvenin asla tabi olması konusunda bir sınırdır. Eğer ağaç aşılanmışsa meyve
ağaçtan ayrılmış demektir. Anasından ayrılmış olan yavruya benzer. Dolayısıyla
bizatihi kastedümedikçe asla tabi olarak satışa girmez. Aşılanmamışsa, meyve
ağacın dalı mesabesindedir. Ağacın dalı, ağacın satışına girdiği gibi,
aşılanmamış hurma ağacının hurması da satışa girer ve müşteriye ait olur..."
Hattâbî bundan sonra,
aşılamanın nasıl yapıldığım tarif eder ve satılan hurmanın kime ait olacağı
konusunda âlimler arasındaki ihtilâfa işaret eder. Buna göre, konu ile ilgili
üç görüş vardır:
a) Ağaç aşılanmamışsa, meyve
ağaca tabidir. Aşılanmışsa, satışa girmez. Ama müşteri şart koşarsa müstesna.
Bu görüş, Mâlik, Şafiî ve Ahmed b. Hanbel'e aittir.
Bu görüş hadisin
zahirine uygundur.
b) Ağaç ister aşılı
olsun ister aşısız, meyve ağacın satışına girmez, satıcıya aittir. Müşteri
meyvenin kendisine ait olmasını şart koşmuşsa müşterinin olur. Bu görüş
Hanefîlerin ve Evzaî'nin görüşüdür. Hanefîler bu görüşlerini şu hadise
dayandırırlar: "Bir kimse içerisinde hurma ağacı olan bir araziyi satın
alırsa, meyve satıcıya aittir. Müşteri meyveyi kendisi için şart koşarsa
başka." NasbıTr-Râye'de, hadisin bu lafızla garib olduğu söylenir. Hanefîler
bu meseleyi ekine kıyas ederler.
c) Ağaç ister aşılı
olsun ister aşısız, ister şart koşulsun ister şart koşulmasın satılan ağacın
meyvesi müşteriye aittir. Bu görüş de İbn Ebî Leylâ'ya aiıdr.