بَاب
فِي كَفَنِ
الْمَرْأَةِ
31-32. Kadın (ların)
Kefeni
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
يَعْقُوبُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
أَبِي عَنْ
ابْنِ
إِسْحَقَ
حَدَّثَنِي
نُوحُ بْنُ
حَكِيمٍ
الثَّقَفِيُّ
وَكَانَ
قَارِئًا
لِلْقُرْآنِ
عَنْ رَجُلٍ
مِنْ بَنِي عُرْوَةَ
بْنِ
مَسْعُودٍ
يُقَالُ لَهُ
دَاوُدُ قَدْ
وَلَّدَتْهُ
أُمُّ
حَبِيبَةَ
بِنْتُ أَبِي
سُفْيَانَ
زَوْجُ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّ لَيْلَى
بِنْتَ
قَانِفٍ
الثَّقَفِيَّةَ
قَالَتْ
كُنْتُ فِيمَنْ
غَسَّلَ
أُمَّ
كُلْثُومٍ
بِنْتَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عِنْدَ
وَفَاتِهَا
فَكَانَ
أَوَّلُ مَا
أَعْطَانَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْحِقَاءَ
ثُمَّ الدِّرْعَ
ثُمَّ
الْخِمَارَ
ثُمَّ الْمِلْحَفَةَ
ثُمَّ أُدْرِجَتْ
بَعْدُ فِي
الثَّوْبِ
الْآخَرِ قَالَتْ
وَرَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
جَالِسٌ
عِنْدَ
الْبَابِ
مَعَهُ
كَفَنُهَا
يُنَاوِلُنَاهَا
ثَوْبًا
ثَوْبًا
Leyla Kanif es-Sekafi
dedi ki: "Rasûlullah (s.a.v.)'in kızı Ümmü Gülsüm vefat ettiği zaman, onu
yıkayan kadının yanında ben de vardım. Rasûlullah (s.a.v.)'ın bize verdiği ilk
(kefenlik) peştemal, sonra gömlek, sonra başörtüsü sonra dâ çarşaf oldu. (Hz.
Ümmü Gülsüm) Bu elbiselerden sonra başka bir elbisenin içine daha sarıldı. (Biz
Hz.. Ümmü Gülsüm'ü yıkarken) Rasûlullah (s.a.v.) yanında (Hz. Ümmü Gülsüm'ün)
kefeni olduğu halde, kapının yanında oturuyordu. Ve onları bize parça parça
veriyordu.
İzah:
Ahmed b. Hanbel VI,
380.
1. Her ne kadar burada
Hz. Nebiin vefat ettiğinden bahsedilen kızının Ümmü Gülsüm olduğu anlatılıyorsa
da 3142 nolu hadisin şerhinde açıkladığımız gibi, Hz. Nebiin burada söz konusu
edilen kızı Hz. Ümmü Gülsüm değil, Hz. Zeynep'tir. Bu hadis-i şerif kadının
kefenini izar, gömlek, baş örtüsü, milhafe ve düre ta'bir edilen iki sargıdan
ibaret olmak üzere, beş kat halinde hazırlamanın müstehab olduğuna delalet
etmektedir. Nitekim Hanbeliler ile Şafiîler bu görüştedirler. Bilindiği gibi
sargıların tüm vücudu örtecek büyüklükte olması gerekir.
2. Mâlikilere göre ise,
kadın için müstehab olan kefen izar, gömlek, başörtüsü ve dört sargı olmak
üzere yedi parçadan meydana gelmir.
Maliki ulemasına göre,
hadis-i şerifte geçen kefenle ilgili sayılar kayıtlayıcı ve sınırlandırıcı bir
manâ ifade etmemekte, sadece kadının kefeni meselesinde adet bakımından bir
genişlik bulunduğunu ve dolayısıyla hadiste sayılan kefenlerden daha fazla
kefen kullanmanın caiz olduğunu ifade etmektedir.
3. Hanefiiere göre
kadın için sünnet olan kefen yensiz, yakasız, dikişsiz bir gömlek, tepeden tırnağa
bütün cesedi saran bir izar (don). İzardan daha uzun olan alt ve üst
kısımlarından bağlanan bir sargı, baş örtüsü ve göğüs örtüsü olmak üzere beş
parçadan meydana gelir. Bu suretle Hanefi alimleri mevzumuzu teşkil eden hadise
uygun olarak kadının sünnet olan kefenini beş adet olarak belirlemişlerdir.
Ancak iki lifâfenin birinin başa diğerinin de göğüse ait olduğunu
söylemişlerdir.
Bu meseleyi şu şekilde
özetleyebiliriz:
1. Cenazeyi kefenlemek
meşrudur.
2. Bütün bedeni örten
bir kefenden fazla kefen kullanmanın cazi olduğunda ittifak olduğu gibi,
birden fazla kefen kullanmanın vacib olduğunu iddia eden bir ilim adamı da
yoktur.
3. Kadınlar için
müstehab olan kefen sayısının beş veya yedi, erkekler için de üç veya beş adet olabileceğine
dâir görüşler vardır.
imam Nevevî'ye göre,
ölünün kefeni kendi malından temin edilir. Eğer kendi malı yoksa, nafakası
kimin üzerine düşüyorsa kefen o kimsenin malından temin edilir. Eğer o
kimsenin de malı yoksa, hazineden temin edilir. Hazinede de yeterli mal yoksa,
bu kefeni temin etmek bütün müslamanlara farz olur. Bu durumda devlet başkanı
bu masrafı müslümanların zenginlerine dağıtarak onlardan te'min eder.
Ancak Hanefi
imamlarından Ebû Yusuf (r.a) kadının malı olsa bile onun kefeninin kocasının
malından te'min edileceğini söylemiştir.