DEVAM: 18-19.
Rasulullah (S.A.)'İn (Ganimet) Mallar(In)Dan Seçerek Alabileceği Hissesi
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
عُرْوَةَ
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّهَا
قَالَتْ
إِنَّ
أَزْوَاجَ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حِينَ
تُوُفِّيَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَرَدْنَ
أَنْ
يَبْعَثْنَ
عُثْمَانَ
بْنَ عَفَّانَ
إِلَى أَبِي
بَكْرٍ
الصِّدِّيقِ
فَيَسْأَلْنَهُ
ثُمُنَهُنَّ
مِنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَتْ
لَهُنَّ
عَائِشَةُ أَلَيْسَ
قَدْ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا نُورَثُ
مَا
تَرَكْنَا
فَهُوَ
صَدَقَةٌ
Hz. Aişe'den demiştir
ki: Rasûlullah (s.a.v.) vefat edince, hanımları Hz. Osman'ı Ebû Bekir Sıddık'e
göndererek O'ndan, Nebi (s.a.v.)'in malının sekizde birini (kendilerine)
isteyivermesini kararlaştırmışlar. Bunun üzerine Hz. Aişe onlara Rasûlullah
(s.a.v.) "Bizim malımıza varis olunmaz. Bizim bıraktığımız sadakadır-"
buyurmadı mı?- demiş.
İzah:
Buhârî, humus, fedaili
ashabinnebiyy, megazi, nafakat, feraiz, l'tisam; Müslim, ciiıad ; Tirmizî,
siyer; Nesâî, fey; Muvatta, kelam; Ahmed b. Hanbel 1-4, 6, 9,10,
25,47,49,60,162,164, 179,191, 208 11-463 VI-145, 262.
Burada "Hz. Nebiin
hanımlarının, Hz. Ebû Bekir'den, Hz. Nebiin malının sekizde birini istemeye
karar verdikleri" ifade edilirken, Müslimin Sahihinde, "Hz. Ebû
Bekir'den Hz. Nebiin mirasım" istediklerinden bahsedilmektedir. Bu iki
rivayet arasında hiçbir fark yoktur. Çünkü Hz. Nebiin hanımlarının Hz. Ebû Bekir'den
istedikleri, Hz. Nebiin malının sekizde birinden maksat, onun mirasıdır. Çünkü
kadınların, kocalarının mirasından kendilerine düşen pay, malın sekizde
biridir. Eğer kocalarının çocuğu yoksa o zaman bu pay dörtte birdir.'
Daha önce de
açıkladığımız gibi, Nebilerin mallarının mirasçılarına kalmayıp sadaka
olmasının hikmetini, ulema şöyle açıklamıştır: Eğer Nebilerin malları
mirasçılara kalsaydı, bu mirasçılar arasında peygamberlerin bir an önce vefat
etmesini arzu edenler çıkabilirdi. Bu da onların helakine sebep olurdu. Ayrıca
Nebilerin mallarının miras yoluyla yakınlarına intikal ettiğini görenler,
Nebilerin yakınlarını zengin etmek için çalıştıkları vehmine kapılarak
Nebilerden ve onların getirdiği dinlerden nefret ederlerdi. Bu da yine onların
felaketine sebep olurdu. Her ne kadar Kur*ân-ı Kerîm'de "Süleyman Davud'a
mirasçı oldu."[Neml 16] buyrulmuşsa da, Kur*ân-ı Kerîm'de bahsedilen
mirasdan muradmal değil, Nebilik, ilim ve hikmettir.