DEVAM: 5-6. Kurban
Edilmeleri Mekruh Olan Hayvanlar
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
أَبِي عَبْدِ
اللَّهِ
الدَّسْتُوَائِيُّ
وَيُقَالُ
لَهُ هِشَامُ
بْنُ
سَنْبَرٍ
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ جُرَيِّ
بْنِ
كُلَيْبٍ
عَنْ عَلِيٍّ
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَهَى أَنْ
يُضَحَّى
بِعَضْبَاءِ
الْأُذُنِ
وَالْقَرْنِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
جُرَيٌّ
سَدُوسِيٌّ
بَصْرِيٌّ
لَمْ
يُحَدِّثْ
عَنْهُ إِلَّا
قَتَادَةُ
Hz. Ali'den demiştir ki:
Nebi (S.A.V.) kulağının kesik veyahutta boynuzunun ekserisi kırık olan (bir
hayvan)ı kurban etmeyi yasaklamıştır.
İzah:
Ebû Dâvûd der ki (bu
hadisin ravilerinden olan Cürey) Cürey Südûsî-i BasrVdir. Katade'den başka bir
kimse ondan hadis rivayet etmemiştir.
Metinde geçen adba
kelimesi kulağının ekserisi kesik ve boynuzunun ekserisi kırık manalarına
gelir. Bu iki manada da kullanılmaktadır bununla beraber daha ziyade boynuzunun
ekserisi kesik" anlamında kullanılır.
Musannif Ebû Dâvûd
Cüreyy es-Sünûsî'den Katade'den başka rivayet eden bir râvinin bulunmadığını
söylemişse de, aslında ondan Yunus b. Ebî İshak Asım b. Ebu Nücûd gibi tanınmış
raviler rivayet etmişlerdir. Ancak Musannif merhum bu rivayetleri görmediği
için, böyle yazmıştır.
El-İclî'ye göre; Cürey,
tabiinden güvenilir bir ravidir. İbn Hibban da onu güvenilir ravilerden
saymıştır. Ebû Hatem, onun hadislerinin delil olma niteliğinden uzak olduğunu,
İbn Medeni'de onun kimliği meçhul bir ravi olduğunu söylemiştir.