بَاب
فِي
كَرَاهِيَةِ
الْحُمُرِ
تُنْزَى عَلَى
الْخَيْلِ
53. Eşekleri
Kısraklara Çekmenin Keraheti
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي حَبِيبٍ
عَنْ أَبِي
الْخَيْرِ
عَنْ ابْنِ زُرَيْرٍ
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ أَبِي
طَالِبٍ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
أُهْدِيَتْ
لِرَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بَغْلَةٌ
فَرَكِبَهَا
فَقَالَ
عَلِيٌّ لَوْ
حَمَلْنَا
الْحَمِيرَ
عَلَى
الْخَيْلِ
فَكَانَتْ
لَنَا مِثْلُ
هَذِهِ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِنَّمَا
يَفْعَلُ
ذَلِكَ الَّذِينَ
لَا
يَعْلَمُونَ
Ali b. Ebî Tâlib
(r.a.)'den; demiştir ki: Rasûlullah (s.a.v.)'e bir katır hediye edildi de ona
bindi. Bunun üzerine Ali (r.a.); Biz de eşekleri atlara çekseydik de bizim de
bunun gibi (katırlarımız) olsaydı (ne güzel olurdu) dedi. Rasûlullah (s.a.v.)
de; "Bunu ancak bilmeyenler yapar." buyurdu.
İzah:
Ahmed b. Hanbel, I, 98,
100, 108; Nesâî, hayl 10.
"Bunu ancak
bilmeyenler yapar" sözü, "atı kısrağa çekmenin, eşeği kısrağa
çekmekten daha hayırlı olduğuna delâlet eder. Binaenaleyh eşeği kısrağa
çekenler, dinin bu husustaki ahkâmını ve kendileri için hayırlı olanı bilmeyen
kimselerdir.
Hadis ulemasından
Hattâbî bu hadisle ilgili olarak özetle şunları söyler: "Eşeğin kısrağa
çekilmesiyle at cinsinin üremesi ve dolayısıyla atlardan elde edilecek
menfaatler azalır. Bu durum fert ve cemiyetin aleyhine bir gelişmedir. Çünkü
atlar binmeye, koşturmaya, üzerlerine binip düşmana saldırmaya ve ganimet elde
etmeye yarayan hayırlı yaratıklardır. Etleri yenir, harbe katılması halinde
aynen bir mücahid asker gibi ganimetten pay hakkeder. Bu payı onun namına
sahibi alır. Eşeğin kısrağa çekilmesiyle dünyaya gelen katırda ise, bu
özellikler yoktur. Bu sebeple Hz. Peygamber, atın kısrağa çekilip de bu
çiftleşmeden at üremesini, eşeğin kısrağa çekilipte katır üremesine tercih
etmiştir.
Fakat atın eşeğe
çekilerek bu çiftleşmeden bir katırın dünyaya gelmesi, caiz olabilir. Çünkü at
nesline zarar getirecek olan durum, kısrağın rahminin eşek nesliyle meşgul
edilip ondan at yerine katır doğmasıdır. Eşeğin rahminin at nesli ile meşgul
olması böyle olmayabilir.
Her ne kadar bazıları,
katır cinsinin birtakım hilkat bozukluklarını huysuzluk gibi kusurları taşıdığı
için eşeği kısrağa çekmekle atı eşeğe çekmenin arasında bir fark olmadığını
söylemişlerse de aslında bu görüş isabetli değildir. Çünkü Allah Teâlâ ve
Tekaddes hazretleri "Binmeniz ve süs için atları, katırları ve merkepleri
yarattı..."[Nahl, 8] buyurarak Kur'an-ı Keriminde katırı övmüştür. Çirkin
olan bir şeyin Kur'an-ı Kerim'de medhedil-mesi düşünülemez. Ayrıca Hz. Nebi de
sağlığında katır taşımış hazarda ve seferde ona binmiş Huneyn savaşında katır
üzerinden müşrikler üzerine çakıl taşları atıp onları perişan etmiştir. Eğer
atı, eşeğe çekmek caiz olmasaydı, bu çiftleşmeden dünyaya gelmiş olan bir
katıra Hz. Peygamber binmezdi.
Tîbî'ye göre ise, eşeği
kısrağa çekmek caiz olmadığı gibi atı eşeğe çekmek de caiz değildir. Fakat bu
çiftleşmelerden doğan katırlara binmek ve onları taşımak caizdir. Bu tıpkı yatak
ve sergilere resim işlemeye benzer. Bilindiği gibi yatak ve sergilere canlı
resimleri işlemek haramdır. Resimlerin işlenmiş olduğu yatak ve sergileri
kullanmaksa caizdir.
İmam-ı Ebû Hanîfe ile
tmam-ı Ebû Yûsuf ve İmam-ı Muhammed'e göre ise atı eşeğe çekmede bir sakınca
olmadığı gibi, eşeği kısrağa çekmede de bir sakınca yoktur.