DEVAM: 4. (Ramazan)
Ayı 29 Gün Olur
حَدَّثَنَا
حُمَيْدُ
بْنُ
مَسْعَدَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَهَّابِ
حَدَّثَنِي أَيُّوبُ
قَالَ كَتَبَ
عُمَرُ بْنُ
عَبْدِ الْعَزِيزِ
إِلَى أَهْلِ
الْبَصْرَةِ
بَلَغَنَا
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
نَحْوَ
حَدِيثِ
ابْنِ عُمَرَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
زَادَ
وَإِنَّ
أَحْسَنَ مَا
يُقْدَرُ
لَهُ أَنَّا
إِذَا
رَأَيْنَا
هِلَالَ شَعْبَانَ
لِكَذَا
وَكَذَا
فَالصَّوْمُ
إِنْ شَاءَ
اللَّهُ لِكَذَا
وَكَذَا
إِلَّا أَنْ
تَرَوْا الْهِلَالَ
قَبْلَ
ذَلِكَ
Eyyüb es-Sahtiyanî şöyle
demiştir.Ömer b. Abdilaziz Basralılara: "Rasûlullah (s.a.v.)'dan bize
ulaştığına göre..." diyerek (yukarıdaki 2320.) İbn Ömer hadisinin bir
benzerini yazdı ve şunları ilave etti; "En güzel şekliyle oruc'un
(vaktini) tayin, Şaban hilâlini şöyle şöyle gördüğümüz zamandır inşallah. Eğer
Hilali şöyle şöyle değilde bundan önce görürseniz durum başka..."
İzah:
bk. Beyhakî,
es-Sünenu'l-kübrâ, IV, 205.
Rivayetten anlaşıldığı
üzere Ömer b. Abdilaziz, Basralılara bir haber göndererek bundan önceki haberde
İbn Ömer'den rivyet edilen hadisin benzerini Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve
Sellem'den naklen bildirmiştir. Sonunda da havanın kapalı olması halinde
takdirin nasıl yapılacağını izah etmiştir. Ancak bu izah, metinde oldukça
kapalı bir şekilde geçmektedir. Sarihler Ömer b. Abdilaziz'in bu sözünü şu
şekilde açıklamışlardır: Eğer Şaban ayının hilâli, Receb'in yirmi dokuzuncu
günü görünürse, Şaban otuz güne tamamlanır. Şabanın hilali Receb'in otuzuncu
günü görüldüğü takdirde ise, Şaban ayı yirmi dokuz gün olarak he