بَاب
مَنْ
اخْتَارَ
الصِّيَامَ
45. Yolculukta Oruç
Tutmayı Tercih Edenler
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ
الْفَضْلِ
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
عَبْدِ
الْعَزِيزِ
حَدَّثَنِي
إِسْمَعِيلُ
بْنُ
عُبَيْدِ
اللَّهِ
حَدَّثَتْنِي
أُمُّ
الدَّرْدَاءِ
عَنْ أَبِي
الدَّرْدَاءِ
قَالَ
خَرَجْنَا
مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي بَعْضِ
غَزَوَاتِهِ
فِي حَرٍّ
شَدِيدٍ
حَتَّى إِنَّ
أَحَدَنَا
لَيَضَعُ
يَدَهُ عَلَى
رَأْسِهِ
أَوْ كَفَّهُ
عَلَى رَأْسِهِ
مِنْ شِدَّةِ
الْحَرِّ مَا
فِينَا
صَائِمٌ
إِلَّا رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
رَوَاحَةَ
Ebu'd-Derdâ (r.a.)'dan;
demiştir ki: Çok sıcak bir günde, Rasûlullah'ın savaşlarından birinde onunla
birlikte yola çıktık. O kadar ki, her birimiz sıcağın şiddetinden dolayı elini
-veya avucunu-[Şüphe râvilerden birine aittir.] başına koydu. İçimizde Hz.
Peygamber (s.a.v.) ve Abdullah b. Ravaha'dan başka oruçlu kimse yoktu.
İzah:
Buhari savm; Müslim,
siyam; İbn Mâce, siyam
Hadis-i" şerîfte
bahis konusu edilen savaşın hangi savaş olduğu tam olarak belli değildir. Mekke
fethi seferi veya Bedir savaşı olduğu hakkında görüşler varsa da isabetli
değildir. Çünkü Abdullah b. Revâha Mekke fethi seferinden önce, Muta
Muharebesinde şehid olmuştu. Ebu'd-Derdâ da Bedir savaşında henüz müslüman olmamıştı.
Bu seferin ramazan
haricinde olup Rasûlullah (s.a.v.)'in nafile oruç tuttuğu da söylenemez. Çünkü
Müslim'in rivayetinde seferin Ramazan'da olduğu açıkça ifâde edilmektedir.
Hadis-i şerif gücü yetenlerin
ramazanda yolcu da olsalar oruçlarını tutmalarının efdal olduğuna delildir.
Gücü yetmeyenler için ise, hüküm tam tersinedir. Hanefî, Malikî, Şafiî
mezheblerinin bu görüşte olduğu daha önce belirtilmişti.