SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TALAK BAHSİ

<< 2176 >>

بَاب فِي الْمَرْأَةِ تَسْأَلُ زَوْجَهَا طَلَاقَ امْرَأَةٍ لَهُ

2. Bir Erkekten Karısını Boşamasını İsteyen Kadının Durumu

 

حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَسْأَلْ الْمَرْأَةُ طَلَاقَ أُخْتِهَا لِتَسْتَفْرِغَ صَحْفَتَهَا وَلِتَنْكِحَ فَإِنَّمَا لَهَا مَا قُدِّرَ لَهَا

 

Ebu Hureyre (r.a.)'den; demiştir ki: "Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu": "Hiçbir kadın, kız kardeşinin kabını boşaltmak için onun boşanmasını isteyemez. (Kadın istediği kimseyle) evlensin, onun nasibi ancak Allah'ın kendisine takdir ettiği şeydir.”

 

 

İzah:

Bir kadının herhangi bir erkekle karısının arasını açmak istemesi şu sebeplerden ileri gelebilir.

 

1. O erkeğin karışım boşayıp da kendisiyle evlenmesi için,

 

2. Karısını boşatmak ve o erkeğin sadece kendisine kalmasını sağla­mak için,

 

3. Saadetini kıskandığı kadım bu saadetten mahrum etmek için.

 

Metinde geçen "Hiçbir kadın kızkardeşinin kabını boşaltmak için onun boşanmasın! isteyemez." cümlesi, bu hadis-i şerifte birinci ve ikinci sebeplerin tahrikiyle bir kadını kocasından boşatan kadınların kasdedildiğine delâlet etmektedir. Binaenaleyh bu cümleden murad bir kadının bir erkeğe karısını boşattırarak onunla kendisi evlenmek ve o kadının nafaka ve şâire gibi şeylerinden istifâde etmek istemesidir. Bu manâ mecazen "ka­bını boşaltmak" ta'biriyle ifâde olunmuştur.

 

Kızkardeşten maksat ise, aynı anne ve babadan dünyaya gelen, arala­rında kanbağı bulunan, hakiki manadaki kız kardeş değil, kendisinin dı­şında herhangi bir müslüman kadındır. Nitekim İbn Hibban'ın rivayet et­tiği şu hadis-i şerif de bunu ifade etmektedir: "Hiç bir kadın, kızkardeşi­nin kabını boşaltmak için onun boşanmasını isteyemez. Çünkü her müslü­man kadın, diğer bir müslüman kadının kardeşidir."[İbn Hacer, Fethu’l-Bâri, XI,127.] Bu bakımdan her kadın kendine çıkacak talibi beklemeli, bir kadın: kocasından bojauiftlrak' onun yerine kendisinin geçmesini arzu etmemelidir. Esasen bir kadını bo­şattırarak onun yerine geçmek bir kadının, elinde değildir. Allah isteme­mişse ne kadar uğraşsa da buna muvaffak olamaz. Metinde geçen "Onun nasibi ancak Allah'ın kendisine takdir ettiği şeyden ibarettir" cümlesinin anlamı da budur.

 

Ancak kadının kocasından boşanmasını mübâh kılan durumların or­taya çıkması halinde, o kadına nasihat kabilinden kocasından boşanması tavsiye edilebilir. Kadının kocasından zarar görmesi veya kocasının karı­sından zarar görmesi, erkeğin aşırı derecede ayrılmak arzusunda bulunma­sı gibi haller bu gibi tavsiyeyi mübâh kılan sebeplerdir.