DEVAM: 37-39. Bain
Talakla Boşanan Kadının Nafakası
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
حَدَّثَنَا
سَلَمَةُ بْنُ
كُهَيْلٍ
عَنْ
الشَّعْبِيِّ
عَنْ فَاطِمَةَ
بِنْتِ
قَيْسٍ أَنَّ
زَوْجَهَا
طَلَّقَهَا
ثَلَاثًا
فَلَمْ
يَجْعَلْ
لَهَا
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَفَقَةً وَلَا
سُكْنَى
Fâtıma bint Kays'dan
rivayet olunduğuna göre, Kocası onu üç talâkla boşamış da Rasûl-i Ekrem o'na
iddet süresi içinde nafaka ve mesken hakkı tanımamıştır.
İzah:
Müslim, talâk, İbn
Mâce, talâk
Bu hadîs-i şerif,
"üç talâkla boşanan bir kadına nafa-ka ve mesken verilmez" diyen
İbn Abbâs, Hasan el-Basrî, Atâ ve
Şa'bî (r.a.)'nin delilidir. İmâm Ahmed'in de bu görüşte olduğu rivayet
edilmiştir. Hz. Ömer b. el-Hattâb ile Ömer b. Abdilazîz, Iraklılar, Hanefî
ulemâsı, bir rivayette İmâm es-Sevri ve diğer birçok ulemâya göre ise üç
talâkla boşanan bir kadına iddet süresi içinde nafaka ve mesken temîn etmek,
kocası üzerine vâcibdir. Delilleri ise, "Onlara doğuruncaya kadar nafaka
verin... Onları kendi oturduğunuz yerde iskân edin."[Talak 6] âyet-i
kerimesidir. îmâm Mâlik ile İmâm Şafiî, Hz. Aişe ve fukahayı seb'aya göre ise,
"üç talâkla boşanan bir kadına yalnız nafaka verilir, mesken
verilmez." Delilleri ise "Boşanan kadınlara meta*
vardır."[Bakara 241]
âyet-i kerimesidir.
2290 numaralı hadîsin şerhinde bu mevzûyu daha ayrıntılı olarak inşallah
tekrar ele alacağız.