بَاب
فِي
التَّزْوِيجِ
عَلَى
الْعَمَلِ يَعْمَلُ
29-30 Yapılacak Bir
İşi Mehir Sayarak Kadını Nikahlamak
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
حَازِمِ بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ سَهْلِ
بْنِ سَعْدٍ
السَّاعِدِيِّ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
جَاءَتْهُ امْرَأَةٌ
فَقَالَتْ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ إِنِّي
قَدْ
وَهَبْتُ
نَفْسِي لَكَ
فَقَامَتْ
قِيَامًا
طَوِيلًا
فَقَامَ
رَجُلٌ فَقَالَ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
زَوِّجْنِيهَا
إِنْ لَمْ
يَكُنْ لَكَ
بِهَا
حَاجَةٌ
فَقَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
هَلْ عِنْدَكَ
مِنْ شَيْءٍ
تُصْدِقُهَا
إِيَّاهُ
فَقَالَ مَا
عِنْدِي
إِلَّا
إِزَارِي هَذَا
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّكَ إِنْ
أَعْطَيْتَهَا
إِزَارَكَ
جَلَسْتَ
وَلَا إِزَارَ
لَكَ
فَالْتَمِسْ
شَيْئًا
قَالَ لَا
أَجِدُ
شَيْئًا
قَالَ فَالْتَمِسْ
وَلَوْ
خَاتَمًا
مِنْ حَدِيدٍ
فَالْتَمَسَ
فَلَمْ
يَجِدْ
شَيْئًا فَقَالَ
لَهُ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَهَلْ
مَعَكَ مِنْ
الْقُرْآنِ
شَيْءٌ قَالَ
نَعَمْ
سُورَةُ كَذَا
وَسُورَةُ كَذَا
لِسُوَرٍ
سَمَّاهَا
فَقَالَ لَهُ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَدْ
زَوَّجْتُكَهَا
بِمَا مَعَكَ
مِنْ
الْقُرْآنِ
Sehl b. Sa'd
es-Saidî'den rivayet olunduğuna göre, Bir kadın Resûlullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e gelerek; Ya Resulullah ben (benimle evlenmen için) kendi (mehri)mi
sana bağışladım, dedi ve uzun süre ayakta dikildi. Bunun üzerine bir adam ayağa
kalkıp: Ey Allah'ın Resulü! Eğer senin ona ihtiyacın yoksa, onu bana nikâhla!
dedi. Resûlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de; "Senin yanında ona
mehir olarak vere(bile)ceğin birşey var mı?" diye sordu, (o kimse de);
Yanımda şu kaftanımdan başka bir şey(im) yok. diye cevap verdi. Bunun üzerine
Resûlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem);
"Eğer sen kaftanını
(mehir olarak) verirsen, kaftansız kalırsın. Binâenaleyh sen (başka) bir şey
ara (bul)." buyurdu. (Adam bir süre sonra geldi ve) Birşey bulamıyorum,
dedi. (Resûl-i Ekrem'de); "Demirden bir yüzük olsun ara"(yrp
bulmalısın) buyurdu. (Bunun üzerine adam tekrar) aradı (fakat) birşey bulamadı.
Resûlullah (s.a.v.) ona: "Ezberinde Kur'an'dan birşey(ler) varmı?"
dedi. (Adam) bazı sûrelerin ismini zikrederek; Evet. diye cevâp verdi.
Resûlullah (s.a.v.)*de: "-Ben de ezbere bildiğin Kur'an sebebiyle o kadını
sana nikahlıyorum." buyurdu.
Diğer tahric. Buhari,
Fedailu'-Kur'an; nikah; libas; Müslim, nikah; Tirmizî, nikah; îbn Mace, nikah
(1889) ; Muvatta, nikah, Darimi, nikah
AÇIKLAMA:
Bu hadîs-i şerîf,
Müslim'in Sahîh'inde "Ya Resûlullah! kendimi sana hibe etmeye
geldim," dedi. Bunun üzerine
Resûlullah (s.a.v.) kadına bakarak onu baştan ayağa süzdü. Sonra başını eğdi.
Kadın, kendisi hakkında (Resûl-i Ekrem'in) bir hüküm vermediğini görünce
oturdu.[Müslim, nikâh] mânâsına gelen lâfızlarla rivayet edilmiştir.
Buhârî'de ise; bir
kadının ayağa kalkıp (kendisini kastederek) "Ya Resûlullah bu (kadın)
kendi (mehri)ni sana hibe etmek (suretiyle seninle evlenmek) istiyor. Bu
meseledeki görüşünü bana bildir.'* dediği, Resûl-i Ekrem cevâp vermeyince, bu
sözünü üç kere tekrarladığı ifâde edilmektedir.[Buhârî, nikâh] Her ne kadar
Buhârî'nin bu rivayetinde sözü geçen kadın, Resûl-i Ekrem’in huzurunda
oturanlar arasında imiş gibi Müslim'in rivayetine ters bir ifâde varsa da
aslında bu iki ifâde arasında bir çelişki yoktur. Çünkü bu kadın Resûl-i Ekrem"in
huzurunda oturanlar arasında değildi. Oraya başka bir yerden gelerek Resûl-i
Ekrem’in karşısına dikildi ve kendini Resûl-i Ekrem"e arz etti.[İbn
Hacer, Feth-ul-Bârî, XI, 111.]
Hammâd b. Zeyd'in
rivayetinde ise, kadın kendisini arz ettikten sonra Resûl-i Ekrem"in ona
"Benim sana bir ihtiyacım yok” dediği kaydediliyor. Bu da gösteriyor ki
kadın kendisini arz edince, reddedilmiş duruma düşmemek için Resûl-i Ekrem'
sükût etmiş fakat kadın kendini arzetmekte isrâr edince, Resûl-i Ekrem cevâp
vermeye mecbur olmuştur.
Kadının kendisini
birinci ve ikinci arzedişine Resül-i Ekrem"in, sü-kûtle cevâp vermesini
kadına red cevâbı vermekten utanmasıyla açıklamak mümkün olduğu gibi, bu mesele
ile ilgili bir vahyin gelmesini beklemiş olmasıyla veya o kadına uygun bir
cevâp vermek için düşünmüş olmasıyla da açıklamak mümkündür.[ibn Hacer,
Fethu'l-Barî, XI, 111.]
Metinde geçen "Ben
de ezbere bildiğin Kur'an sebebiyle o kadını sana nikahlıyorum/' cümlesi,
"Ezberinde olan sûreleri bu kadına öğretmek şartıyla onu sana
veriyorum." demektir. Nitekim bir numara sonra gelecek olan hadîs de bunu
ifâde etmektedir.