DEVAM: 64.
Müzdelife'de Namaz
حَدَّثَنَا
ابْنُ
كَثِيرٍ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ أَبِي
إِسْحَقَ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
مَيْمُونٍ
قَالَ قَالَ
عُمَرُ بْنُ
الْخَطَّابِ
كَانَ أَهْلُ
الْجَاهِلِيَّةِ
لَا يُفِيضُونَ
حَتَّى
يَرَوْا
الشَّمْسَ
عَلَى ثَبِيرٍ
فَخَالَفَهُمْ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَدَفَعَ
قَبْلَ طُلُوعِ
الشَّمْسِ
Ömer b. el-Hattâb'dan;
demiştir ki: Câhiliyye döneminin halkı Sebir (dağı) üzerine güneşin doğduğunu
görünceye kadar (Müzdelife'den) dağılmazlardı. Nebi (S.A.V.) onlara muhalefet
ederek güneş doğmadan önce (Minâ'dan) hareket etti.
İzah:
Buhârî, hac,
menâkıbul-ensâr; Tirmizî, hac; Nesâî, menâsik; İbn Mâce, menâsik; Ahmed b.
Hanbel, I, 29, 39.
Resûl-i Ekrem (S.A.V.)
Allah'ın; "Ey iman edenler, mü'minleri bırakıp da kâfirleri dost
edinmeyin. Kendi aleyhinizde Allah'a apaçık bir delil mi vermek
istiyorsunuz?"[Nisâ 144] emrine sarılarak kâfirlere ait belirgin bir
özellik taşıyan meselelerde ve genellikle dinî bir karakter arz eden hususlarda
onlara benzemekten son derece sakınmış ve; "sizler karış-karış, adım,
adım, sizden önceki toplumların yolunu izleyeceksiniz (Onlar bâtıl
inançlarından ilham alacak bu inançlarından kaynaklanan faiz müessesesi gibi
sosyal durumlan ve ahlâk dışı yaşayışları ölçü edineceksiniz). Hatta onlar
(insanın giremeyeceği küçük) bir keler deliğine girecek olsalar, bunların
ardından gideceksiniz."[Mansûr Ali Nâsıf, et-Tâc, I, 43.] buyurarak
ümmetini de sözü geçen hususlarda kâfirlere benzemekten şiddetle
sakıridirmıştır. Bu İslâmî esasın gereği olarak Nebi (S.A.V.) Müzdelife'den
güneş doğmadan önce Minâ'ya hareket etmek suretiyle câhiliyye döneminin
müşriklerine muhalefet etmiştir.