DEVAM: 38. İhramlı'nın
Evlenmesi
حَدَّثَنَا
ابْنُ
بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ
مَهْدِيٍّ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
إِسْمَعِيلَ
بْنِ أُمَيَّةَ
عَنْ رَجُلٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ الْمُسَيَّبِ
قَالَ وَهِمَ
ابْنُ
عَبَّاسٍ فِي
تَزْوِيجِ مَيْمُونَةَ
وَهُوَ
مُحْرِمٌ
Said b. el-Müseyyeb'den;
demiştir ki İbn Abbâs (Resûl-i Ekrem'in) Hz. Meymûne ile ihramlı iken
evlendiği(ne dair rivayetinde yanılmıştır.
İzah:
Sadece Ebû Dâvûd
rivayet etmiştir.
Her ne kadar senedinde
kimliği belli olmayan bir râvi bulunduğundan bu haber zayıfsa da İsmail b.
Umeyye'nin Said b. el-Müseyyeb'den rivayet ettiği, "Rasûlullah (S.A.V.)
Meymûne ile evlendiği zaman kesinlikle ihramsızdı," anlamındaki hadis bu
hadisi takviye etmektedir. Hanefî ulemâsından Ebû Ca'fer et-Tahâvî'nin beyanına
göre imâm Şafiî, "Hz. Ömer'le Zeyd b. Sâbit'in ihramlı bir kimsenin
nikâhını reddetmeleri ve Hz. îbn Ömer'in, "İhramlı bir kimse evlenemez ve
birisine dünürlük yapamaz," demeleri bu hadisi desteklemektedir."
demiştir.
Ebû Dâvûd ile Münzirî
bu hadis hakkında sükût etmişlerdir. Zürkânî ise, bu hadisle ilgili olarak
şunları ifade ediyor: Buhârî'de ve daha başka eserlerde Said b. el-Müseyyeb'in
şöyle dediği kaydediliyor: Her ne kadar Hz. Meymûne kendisinin teyzesi ise de
İbn Abbas "Rasûl-i Ekrem Hz. Meymûne ile ihramlı iken evlenmiştir, "
derken yanılmıştır. Çünkü Resûl-i Ekrem Hz. Meymûne ile ihramdan çıktıktan
sonra evlendi."[Zürkânî, Şerhu'l-Muvatta' III, 81.]
Tekmiletu'I-Menhel
yazarı ise, bu konuda şunları söylüyor: "Her ne kadar Zürkânî böyle
diyorsa da ben Buhârî'nin rivayet ettiği böyle bir hadise rastlamadım. Fakat
Hafız İbn Hacer bu hadisi İmâm Ahmed'in rivayet ettiğini söylüyor ve sonra da
Eslem'den şu sözleri rivayet ediyor: Ben İmâm Ahmed'e, Ebû Sevr: "İbn-i
Abbas hadisini kabul etmek için hangi engel var ki? diye soruyor" dedim
de; "İbn Müseyyeb'e göre İbn Abbas yanılıyor. Çünkü Hz. Meymûne bizzat
kendisi Resûl-i Ekrem'le evlendiği zaman ihramsız olduğunu söylüyor" diye
cevap verdi."
Mezhep imamlarının bu
mevzu ile ilgili görüşlerini bir önceki hadisin şerhinde açıklamış
bulunmaktayız.